ANALISIS SENTIMEN OPINI PENGGUNA TWITTER TERKAIT WILAYAH FONTAINE PADA GAME GENSHIN IMPACT MENGGUNAKAN METODE NAIVE BAYES

PRAMUJA, RANGGA ARYA HEDY (2025) ANALISIS SENTIMEN OPINI PENGGUNA TWITTER TERKAIT WILAYAH FONTAINE PADA GAME GENSHIN IMPACT MENGGUNAKAN METODE NAIVE BAYES. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (513kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (218kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (374kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (834kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (976kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (210kB)
[img] Text (DAFTRA PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (274kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (592kB)

Abstract

Fontaine is the latest region in the game Genshin Impact, officially released on August 16, 2023. Inspired by 17th- and 18th-century French civilization, this region has sparked various responses on Twitter regarding players’ experiences in the new area. Twitter serves as the primary platform for expressing public opinions due to its dynamic and easily accessible nature. This study aims to analyze Twitter user sentiments toward the Fontaine region using two classification algorithms: Naïve Bayes and Support Vector Machine (SVM). The research process includes several stages, namely data collection using the crawling technique, data cleaning, automatic sentiment labeling using VADER, word weighting with TF-IDF, and classification with both algorithms. From 2,635 tweets analyzed after the cleaning process, the labeling results showed that 1,344 tweets were categorized as positive and 1,291 as negative. In the test dataset of 10% (264 tweets), Naïve Bayes classified 120 tweets (45.45%) as positive and 144 tweets (54.55%) as negative, while SVM classified 119 tweets (45.1%) as positive and 145 tweets (54.9%) as negative. Based on sentiment distribution by topic, the Quest theme dominated with 1,090 tweets, followed by Miscellaneous, Exploration, Design & Characters, OST & Music, and Events & Rewards. This analysis provides insights into the gaming community’s perception of the addition of the Fontaine region and can serve as a reference for game developers to better understand player opinions when developing new features or content. Keywords: Sentiment Analysis, Naïve Bayes, SVM, Twitter, Genshin Impact, Fontaine Fontaine merupakan wilayah terbaru dalam game Genshin Impact yang resmi dirilis pada 16 Agustus 2023. Terinspirasi oleh peradaban Prancis pada abad ke-17 dan ke-18, wilayah ini memunculkan beragam tanggapan di Twitter terkait pengalaman bermain di area baru tersebut. Twitter menjadi platform utama untuk menyuarakan opini publik karena sifatnya yang dinamis dan mudah diakses. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis sentimen pengguna Twitter terhadap wilayah Fontaine menggunakan dua algoritma, yaitu Naïve Bayes dan Support Vector Machine (SVM). Proses penelitian mencakup beberapa tahapan, antara lain pengumpulan data menggunakan teknik crawling, pembersihan data, pelabelan sentimen secara otomatis menggunakan VADER, pembobotan kata dengan TF-IDF, serta klasifikasi menggunakan kedua algoritma tersebut. Dari 2.635 tweet yang dianalisis setelah proses pembersihan, hasil pelabelan menunjukkan bahwa 1.344 tweet dikategorikan sebagai positif dan 1.291 tweet sebagai negatif. Pada data uji sebesar 10% (264 tweet), Naïve Bayes mengklasifikasikan 120 tweet (45,45%) sebagai positif dan 144 tweet (54,55%) sebagai negatif, sedangkan SVM mengklasifikasikan 119 tweet (45,1%) sebagai positif dan 145 tweet (54,9%) sebagai negatif. Berdasarkan distribusi sentimen per tema, topik Quest mendominasi dengan 1.090 tweet, diikuti oleh Lain-lain, Eksplorasi, Desain & Karakter, OST & Musik, serta Event & Hadiah. Analisis ini memberikan wawasan tentang persepsi komunitas game terhadap penambahan wilayah Fontaine dan dapat menjadi referensi bagi pengembang game untuk memahami opini pemain dalam mengembangkan fitur atau konten baru. Kata Kunci: Analisis Sentimen, Naive Bayes, SVM, Twitter, Genshin Impact, Fontaine

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FIK/INFO. 25 177
NIM/NIDN Creators: 41521010127
Uncontrolled Keywords: Analisis Sentimen, Naive Bayes, SVM, Twitter, Genshin Impact, Fontaine
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.3 Artificial Intelligence/Kecerdasan Buatan > 006.31 Machine Learning/Pembelajaran Mesin
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 006 Special Computer Methods/Metode Komputer Tertentu > 006.7 Multimedia Systems/Sistem-sistem Multimedia > 006.75 Social Multimedia/Multimedia Social > 006.754 Online Social Network/Situs Jejaring Sosial, Sosial Media
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Informatika
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 19 Sep 2025 08:37
Last Modified: 19 Sep 2025 08:37
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/98159

Actions (login required)

View Item View Item