FERNANDEZ, SILVESTER BEN SIWA (2025) ANALISIS PERBANDINGAN LAJU KOROSI PADA BAJA KARBON SPHCPO YANG DI LAPIS DAN TANPA PELAPIS DENGAN ALAT SALT SPRAY TEST MENGGUNAKAN METODE KEHILANGAN MASSA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (544kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (212kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (415kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (598kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (75kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (625kB) |
Abstract
Corrosion is a serious problem in the use of carbon steel, especially the SPHCPO type commonly used in the automotive and construction industries due to its limited resistance to aggressive environments. This study aims to compare the corrosion rate of coated and uncoated SPHCPO carbon steel using the Salt Spray Test method with a weight loss approach. Coating was applied using zinc phosphate inhibitors as an effort to enhance corrosion resistance. The corrosion rate results showed the highest corrosion rate on SPHCPO carbon steel without coating, with an average test duration of 96 hours at 0.5627 ±0,080 mm/y, 504 hours at 0.6233 ±0,496 mm/y, 800 hours 0.8079 ±0,029 mm/y, and with coating, the lowest rate was obtained with an average of 96 hours 0.063 ±0,016 mm/y, 504 hours -0.02491 ±0,006 mm/y, 800 hours 0.00049 ±0,001 mm/y. This study analyzed the surface resistance of samples using zinc phosphate coating to inhibit corrosive reactions. Thus, this coating method has proven effective in extending the service life of SPHCPO carbon steel and providing good protection against corrosion in corrosive environments. Keywords: SPHCPO Steel, Zinc Phosphate, Corrosion Rate, Salt Spray Test, Weight Loss, Microscope, SEM Korosi merupakan permasalahan serius dalam penggunaan baja karbon, terutama jenis SPHCPO yang umum digunakan pada industri otomotif dan konstruksi karena ketahanannya yang masih terbatas terhadap lingkungan agresif. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan laju korosi pada baja karbon SPHCPO yang dilapisi dan tanpa pelapisan menggunakan metode Salt Spray Test dengan pendekatan kehilangan berat. Pelapisan dilakukan menggunakan inhibitor zinc phosphate sebagai upaya peningkatan ketahanan korosi. Metode pengujian mencakup tiga interval waktu yaitu 96 jam, 504 jam, dan 800 jam dalam larutan NaCl 5%, dengan pengamatan morfologi permukaan menggunakan mikroskop optikal dan SEM. Hasil laju korosi didapatkan laju korosi tertinggi pada logam baja karbon SPHCPO tanpa pelapis dengan rata rata durasi waktu pengujian 96 jam 0,5627 ±0,080 mm/y, 504 jam 0,6233 ±0,469 mm/y, 800 jam 0,8079 ±0,029 mm/y dan dengan pelapisan didapatkan laju terendah dengan rata rata 96 jam 0,0635 ±0,016 mm/y, 504 jam - 0,02491±0,006 mm/y, 800 jam 0,00049 ±0,001 mm/y. Metode pelapisan ini terbukti efektif dalam memperpanjang umur pakai baja karbon SPHCPO dan memberikan perlindungan yang baik terhadap korosi dalam lingkungan yang korosif. Kata kunci: Baja SPHCPO, Zinc Phosphate, Laju Korosi, Salt Spray Test, Weight Loss, Mikroskop,SEM.
Actions (login required)
![]() |
View Item |