PRAJA, YUDHA ADI (2025) HUBUNGAN MOTIVASI INTRINSIK DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA UNIVERSITAS MERCU BUANA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (578kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (253kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (336kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (373kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (332kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (607kB) |
Abstract
This study aims to examine the relationship between intrinsic motivation and academic procrastination among students at Universitas Mercu Buana. Academic procrastination refers to the intentional and repeated delay in completing academic tasks, which can negatively impact students’ academic performance and psychological well-being. One factor believed to influence this behavior is intrinsic motivation, which is the internal drive to engage in academic activities due to personal satisfaction and interest. This research employed a quantitative approach using a correlational method, involving 187 active undergraduate students from Universitas Mercu Buana Meruya who were beyond their 8th semester, selected through purposive sampling. The instruments used were the Academic Procrastination Scale-Short (APS-S) to measure academic procrastination and the Academic Motivation Scale (AMS) to assess intrinsic motivation. Data analysis was conducted using Pearson correlation. The results revealed a significant negative correlation between intrinsic motivation and academic procrastination, indicating that higher levels of intrinsic motivation are associated with lower levels of academic procrastination. These findings highlight the importance of enhancing intrinsic motivation to help reduce procrastination tendencies, particularly in relation to final academic tasks such as thesis writing. Keywords : intrinsic motivation, academic procrastination, university students, thesis Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara motivasi intrinsik dan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Universitas Mercu Buana. Prokrastinasi akademik merupakan perilaku menunda-nunda penyelesaian tugas akademik yang dapat berdampak negatif terhadap pencapaian akademik dan kesejahteraan psikologis mahasiswa. Salah satu faktor yang diyakini berpengaruh terhadap perilaku ini adalah motivasi intrinsik, yaitu dorongan internal yang timbul karena adanya kepuasan pribadi dalam melakukan aktivitas akademik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasional dan melibatkan 187 mahasiswa aktif Reguler 1 Universitas Mercu Buana Meruya yang berada di atas semester 8 sebagai sampel, yang dipilih secara purposive. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah Academic Procrastination Scale-Short (APSS) untuk mengukur prokrastinasi akademik dan Academic Motivation Scale (AMS) untuk mengukur motivasi intrinsik. Analisis data dilakukan dengan uji korelasi Pearson. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara motivasi intrinsik dan prokrastinasi akademik, yang berarti semakin tinggi motivasi intrinsik mahasiswa, maka semakin rendah tingkat prokrastinasi akademik yang dimilikinya. Temuan ini menegaskan pentingnya penguatan motivasi intrinsik untuk mengurangi kecenderungan prokrastinasi akademik pada mahasiswa, terutama dalam menghadapi tugas-tugas akhir seperti skripsi. Kata Kunci : motivasi intrinsik, prokrastinasi akademik, mahasiswa, skripsi
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FP/PSI. 25 122 |
NIM/NIDN Creators: | 46121010090 |
Uncontrolled Keywords: | motivasi intrinsik, prokrastinasi akademik, mahasiswa, skripsi |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 150.1-150.9 Standard Subdivisions of Psychology/Subdivisi Standar Dari Psikologi, Ilmu Jiwa > 150.7 Education of Psychology/Pendidikan Psikologi 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 370 Education/Pendidikan > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities/Institusi Pendidikan, Sekolah dan Aktifitasnya > 371.4 Student Guidance and Counseling/Bimbingan Siswa dan Penyuluhan, Konseling Sekolah |
Divisions: | Fakultas Psikologi > Psikologi |
Depositing User: | khalimah |
Date Deposited: | 22 Aug 2025 06:08 |
Last Modified: | 22 Aug 2025 06:08 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/96994 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |