APRIANI, ADES YULIA (2025) PERBAIKAN KUALITAS LAYANAN PADA PERUSAHAAN MANUFAKTUR PEMBUAT ALAT POTONG BIJI PLASTIK DENGAN METODE SERVQUAL, IPA DAN QFD di PT. BKS INDONESIA PERIODE: September 2024 - Desember 2024. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (404kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (254kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (134kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (87kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DATAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
A manufacturing company that produces plastic seed-cutting tools received complaints accounting for 65% of the total shipments made over a year. This study aims to improve and mitigate corrective actions that can enhance the company's service quality. The methods used in this research include the Servqual method, followed by determining improvement variables using the IPA (ImportancePerformance Analysis) method and seeking improvement solutions using the QFD (Quality Function Deployment) method. The results show nineteen indicators of the gap between Perception and Expectation, with a negative range from -2.0777 to 0.0485, indicating the need for improvement. The IPA analysis identified four key indicators as priorities for enhancement. In contrast, the QFD analysis, processed into a HOQ (House of Quality) matrix, identified four key areas that need improvement, namely: QC training with a score of 6 (13.64%), IT personnel recruitment with a score of 9 (20.45%), recalculating production costs (HPP) with a score of 10 (22.73%), and production process optimization with a score of 19 (43.18%). Keywords : Manufacturing, ServQual, IPA, QFD, Quality Sebuah perusahaan manufaktur yang memproduksi alat pemotong benih plastik menerima keluhan yang mencakup 65% dari total pengiriman selama satu tahun. Studi ini bertujuan untuk meningkatkan dan mengurangi tindakan korektif yang dapat meningkatkan kualitas layanan perusahaan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini meliputi metode Servqual, diikuti dengan penentuan variabel perbaikan menggunakan metode IPA (Importance Performance Analysis), dan pencarian solusi perbaikan menggunakan metode QFD (Quality Function Deployment). Hasil penelitian menunjukkan adanya sembilan belas indikator kesenjangan antara Persepsi dan Harapan, dengan rentang negatif dari -2.0777 hingga 0.0485, yang mengindikasikan perlunya perbaikan. Analisis IPA mengidentifikasi empat indikator utama sebagai prioritas peningkatan. Sementara itu, analisis QFD yang diproses ke dalam matriks HOQ (House of Quality) mengidentifikasi empat area utama yang perlu ditingkatkan, yaitu: pelatihan QC dengan skor 6 (13,64%), perekrutan personel TI dengan skor 9 (20,45%), penghitungan ulang biaya produksi (HPP) dengan skor 10 (22,73%), dan optimalisasi proses produksi dengan skor 19 (43,18%). Kata Kunci : Manufakturing, ServQual, IPA, QFD, Kualitas
Actions (login required)
![]() |
View Item |