ROYSEN, UTI (2025) PENGURANGAN DEFECT RATE PADA PROSES INSPEKSI LINE MAINTENANCE MENGGUNAKAN METODE SIX SIGMA DAN ROOT CAUSE ANALYSIS di PT. BATAM AERO TECHNIC PERIODE: September 2024 - Desember 2024. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (409kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (331kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (251kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (970kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (87kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
An airline in Indonesia conducted an average of 21 inspection activities on 99 Boeing Series aircraft during the period from January 2024 to June 2024. The company aims to improve efficiency by reducing the number of inspections to 5 activities per aircraft. This study aims to determine the current sigma level, identify the root causes of the high number of inspection occurrences, evaluate the outcomes of the implemented solutions, and determine the sigma level after the improvements. The research employs Six Sigma methodology and 5W1H. The results indicate that the primary causes of defects were insufficient training for engineers/mechanics, poor component quality, and outdated inspection tools. After implementing corrective actions such as retraining, updating SOPs, replacing low-quality components, and upgrading inspection tools, defects were reduced from 2,055 occurrences on 99 aircraft to 400 occurrences on 73 aircraft. Consequently, the DPMO decreased from 104,309 to 27,534.93, and the sigma level improved from 2.796 to 3.214. This study demonstrates that a systematic Six Sigma approach can enhance efficiency and quality in aircraft maintenance. Key Word : Defect Rate, Line Maintenance, Six Sigma, 5W1H, Airline Sebuah maskapai penerbangan di Indonesia melakukan rata-rata 21 aktivitas inspeksi pada 99 pesawat Boeing Series selama periode Januari 2024 hingga Juni 2024. Perusahaan menargetkan peningkatan efisiensi dengan mengurangi jumlah inspeksi menjadi 5 aktivitas per pesawat. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan level sigma saat ini, mengidentifikasi akar penyebab tingginya frekuensi inspeksi, mengevaluasi hasil dari solusi yang diterapkan, serta menghitung level sigma setelah perbaikan dilakukan. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah Six Sigma dan 5W1H. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penyebab utama cacat adalah pelatihan yang tidak memadai bagi insinyur/mekanik, kualitas komponen yang buruk, serta alat inspeksi yang sudah usang. Setelah dilakukan tindakan perbaikan berupa pelatihan ulang, pembaruan SOP, penggantian komponen berkualitas rendah, dan peningkatan alat inspeksi, jumlah cacat berkurang dari 2.055 kejadian pada 99 pesawat menjadi 400 kejadian pada 73 pesawat. Akibatnya, DPMO menurun dari 104.309 menjadi 27.534,93, dan level sigma meningkat dari 2,796 menjadi 3,214. Studi ini menunjukkan bahwa pendekatan Six Sigma yang sistematis dapat meningkatkan efisiensi dan kualitas dalam pemeliharaan pesawat terbang. Kata Kunci : Tingkat Cacat, Line Maintenance, Six Sigma, 5W1H, Maskapai Penerbangan
Actions (login required)
![]() |
View Item |