HUBUNGAN ANTARA ALEXITHYMIA DENGAN PENYESUAIAN DIRI AKADEMIK PADA MAHASISWA

RIZKI, FIRDA HALIDA (2025) HUBUNGAN ANTARA ALEXITHYMIA DENGAN PENYESUAIAN DIRI AKADEMIK PADA MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (486kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (234kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (315kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (147kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (226kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (486kB)

Abstract

This study aims to determine the relationship between Alexithymia and academic selfadjustment in college students. Alexithymia is a psychological condition characterised by difficulty in recognising, understanding, and expressing emotions, while academic self-adjustment refers to the ability of students to adjust to the demands of the academic environment. The study used a correlational quantitative approach with a sample of 140 students selected using purposive sampling technique. The instruments used were the Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20) to measure the level of Alexithymia and the Adjustment to College Scale (ATCS) to measure academic self-adjustment. The results of Spearman's analysis showed a very strong and significant relationship between Alexithymia and academic self-adjustment with a correlation coefficient of 0.853 and a significance value of 0.005 (p < 0.05). This finding indicates that the higher the level of Alexithymia, the greater the influence on students' ability to adjust academically. Therefore, it is important to develop interventions that focus on managing emotions and increasing self-awareness to support students' academic success and psychological well-being. This study makes a significant contribution to the development of psychological services in higher education as an effort to support students' overall academic adaptation. Keywords: Alexithymia, Academic Adjustment, University Students Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara Alexithymia dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa. Alexithymia adalah kondisi psikologis yang ditandai dengan kesulitan dalam mengenali, memahami, dan mengekspresikan emosi, sedangkan penyesuaian diri akademik mengacu pada kemampuan mahasiswa dalam menyesuaikan diri dengan tuntutan lingkungan akademik. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif korelasional dengan sampel sebanyak 140 mahasiswa yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20) untuk mengukur tingkat Alexithymia dan Adjustment to College Scale (ATCS) untuk mengukur penyesuaian diri akademik. Hasil analisis Spearman menunjukkan adanya hubungan yang sangat kuat dan signifikan antara Alexithymia dan penyesuaian diri akademik dengan koefisien korelasi sebesar 0,853 dan nilai signifikansi 0,005 (p < 0,05). Temuan ini mengindikasikan bahwa semakin tinggi tingkat Alexithymia, semakin besar pengaruhnya terhadap kemampuan mahasiswa dalam menyesuaikan diri secara akademik. Oleh karena itu, penting untuk mengembangkan intervensi yang berfokus pada pengelolaan emosi dan peningkatan kesadaran diri guna mendukung keberhasilan akademik dan kesejahteraan psikologis mahasiswa. Penelitian ini memberikan kontribusi signifikan bagi pengembangan layanan psikologis di perguruan tinggi sebagai upaya mendukung adaptasi akademik mahasiswa secara menyeluruh. Kata Kunci: Alexithymia, Penyesuaian Diri Akademik, Mahasiswa

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FP/PSI. 25 102
NIM/NIDN Creators: 46121010105
Uncontrolled Keywords: Alexithymia, Penyesuaian Diri Akademik, Mahasiswa
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 150.1-150.9 Standard Subdivisions of Psychology/Subdivisi Standar Dari Psikologi, Ilmu Jiwa > 150.7 Education of Psychology/Pendidikan Psikologi
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 152 Sensory Perception, Movement, Emotions, Physiological Drives/Psikologi Fisiologis
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.1 General Topics of Social Interaction/Topik Umum Interaksi Sosial
Divisions: Fakultas Psikologi > Psikologi
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 19 Jun 2025 08:51
Last Modified: 19 Jun 2025 08:51
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/95835

Actions (login required)

View Item View Item