RIZKI, FIRDA HALIDA (2025) HUBUNGAN ANTARA ALEXITHYMIA DENGAN PENYESUAIAN DIRI AKADEMIK PADA MAHASISWA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (486kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (234kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (315kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (343kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (332kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (226kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (486kB) |
Abstract
This study aims to determine the relationship between Alexithymia and academic selfadjustment in college students. Alexithymia is a psychological condition characterised by difficulty in recognising, understanding, and expressing emotions, while academic self-adjustment refers to the ability of students to adjust to the demands of the academic environment. The study used a correlational quantitative approach with a sample of 140 students selected using purposive sampling technique. The instruments used were the Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20) to measure the level of Alexithymia and the Adjustment to College Scale (ATCS) to measure academic self-adjustment. The results of Spearman's analysis showed a very strong and significant relationship between Alexithymia and academic self-adjustment with a correlation coefficient of 0.853 and a significance value of 0.005 (p < 0.05). This finding indicates that the higher the level of Alexithymia, the greater the influence on students' ability to adjust academically. Therefore, it is important to develop interventions that focus on managing emotions and increasing self-awareness to support students' academic success and psychological well-being. This study makes a significant contribution to the development of psychological services in higher education as an effort to support students' overall academic adaptation. Keywords: Alexithymia, Academic Adjustment, University Students Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara Alexithymia dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa. Alexithymia adalah kondisi psikologis yang ditandai dengan kesulitan dalam mengenali, memahami, dan mengekspresikan emosi, sedangkan penyesuaian diri akademik mengacu pada kemampuan mahasiswa dalam menyesuaikan diri dengan tuntutan lingkungan akademik. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif korelasional dengan sampel sebanyak 140 mahasiswa yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah Toronto Alexithymia Scale-20 (TAS-20) untuk mengukur tingkat Alexithymia dan Adjustment to College Scale (ATCS) untuk mengukur penyesuaian diri akademik. Hasil analisis Spearman menunjukkan adanya hubungan yang sangat kuat dan signifikan antara Alexithymia dan penyesuaian diri akademik dengan koefisien korelasi sebesar 0,853 dan nilai signifikansi 0,005 (p < 0,05). Temuan ini mengindikasikan bahwa semakin tinggi tingkat Alexithymia, semakin besar pengaruhnya terhadap kemampuan mahasiswa dalam menyesuaikan diri secara akademik. Oleh karena itu, penting untuk mengembangkan intervensi yang berfokus pada pengelolaan emosi dan peningkatan kesadaran diri guna mendukung keberhasilan akademik dan kesejahteraan psikologis mahasiswa. Penelitian ini memberikan kontribusi signifikan bagi pengembangan layanan psikologis di perguruan tinggi sebagai upaya mendukung adaptasi akademik mahasiswa secara menyeluruh. Kata Kunci: Alexithymia, Penyesuaian Diri Akademik, Mahasiswa
Actions (login required)
![]() |
View Item |