AZIZAH, DANA NUR (2025) PENERAPAN DESAIN INKLUSIF PADA PERANCANGAN INTERIOR SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI 5 JAKARTA DENGAN KONSEP MODERN COASTYLE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (553kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (281kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (953kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (138kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (124kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
The development of a positive paradigm towards people with disabilities in Indonesia allows for many educational opportunities for people with disabilities. In the national education system, special education or extraordinary education is an integral component designed specifically for students with disabilities, generally held in Special Schools (SLB). SLBN 5 Jakarta is a special education provider with SDLB, SMPLB, and SMALB education unit levels with education categories B, C, and C1. The purpose of designing SLBN 5 Jakarta is to create an active, creative, effective, innovative, and enjoyable learning space, as well as to ensure security, safety and health to maximize the teaching and learning process and meet the development of students. The design of SLBN 5 Jakarta involves guidelines that are used as references in the planning process including the Regulation of the Minister of Education, Culture, Research, and Technology Number 48 of 2023 concerning technical instructions for standard facilities and infrastructure in education and inclusive design standards including universal design accessibility guidelines in the Regulation of the Minister of Public Works and Spatial Planning Number 14 of 2017 and deaf space guidelines. Based on the results of initial research conducted at SLBN 5 Jakarta, several problems were found regarding interior elements including the use of furniture, materials, colors, and signage that do not pay attention to the needs of students. Students with Special Needs are a Stimulation Method for Students with Special Needs who often use the environment as a learning medium. In the interior planning of SLBN 5 Jakarta, it can be assumed that the use of a Modern style with a Coastyle theme is an alternative solution in an effort to solve problems at SLBN 5 Jakarta. This approach not only gives the impression of a clean and contemporary space, but also presents a calm and comfortable atmosphere. This approach encourages the creation of dynamic spaces in form, avoiding monotonous circulation and prioritizing intuitive and easily accessible flow variations to support student exploration. Keyword: Special School, Disability, Students with Special Needs Inclusive Design, Modern Coastyle Perkembangan paradigma yang positif terhadap penyandang disabilitas di Indonesia memungkinkan banyak kesempatan pendidikan bagi para penyandang disabilitas. Dalam sistem pendidikan nasional, pendidikan khusus atau pendidikan luar biasa merupakan komponen integral yang dirancang khusus untuk peserta didik yang menyandang disabilitas umumnya diselenggarakan di Sekolah Luar Biasa (SLB). SLBN 5 Jakarta merupakan penyelenggara pendidikan khusus dengan tingkat satuan pendidikan SDLB, SMPLB, dan SMALB dengan kategori pendidikan B, C, dan C1. Tujuan perancangan SLBN 5 Jakarta untuk menciptakan ruang pembelajaran yang aktif, kreatif, efektif, inovatif, dan menyenangkan, serta menjamin keamanan, keselamatan dan kesehatan untuk memaksimalkan proses belajar mengajar dan memenuhi perkembangan peserta didik. Perancangan SLBN 5 Jakarta melibatkan pedoman-pedoman yang menjadi acuan dalam proses perencanaan mencakup Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 48 Tahun 2023 tentang petunjuk teknis standar sarana dan prasarana pada pendidikan dan standar desain inklusif meliputi pedoman aksesibilitas desain universal dalam Peraturan Menteri Pekerja Umum Penataan Ruang Nomor 14 Tahun 2017 dan pedoman deaf space. Berdasarkan hasil penelitian awal yang telah dilakukan pada SLBN 5 Jakarta, ditemukan beberapa permasalahan mengenai elemen interior meliputi penggunaan furniture, material, warna, dan signage yang tidak memperhatikan kebutuhan peserta didik. Peserta Didik Berkebutuhan Khusus merupakan Metode Stimulasi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus kerap kali memanfaatkan lingkungan sebagai media belajar. Pada perencanaan interior SLBN 5 Jakarta dapat diasumsikan bahwa penggunaan gaya Modern dengan tema Coastyle merupakan solusi alternatif dalam upaya penyelesaian permasalahan pada SLBN 5 Jakarta. Pendekatan ini tidak hanya memberikan kesan ruang yang bersih dan kontemporer, tetapi juga menghadirkan atmosfer yang tenang dan nyaman. Pendekatan ini mendorong terciptanya ruangruang yang dinamis dalam bentuk, menghindari sirkulasi yang monoton dan mengutamakan variasi alur yang intuitif dan mudah dijangkau untuk mendukung eksplorasi peserta didik. Kata Kunci: Sekolah Luar Biasa, Penyandang Disabilitas, Peserta Didik Berkebutuhan Khusus, Desain Inklusif, Modern Coastyle
Actions (login required)
![]() |
View Item |