ANALISA DATA MINING PADA JUMLAH PELANGGAN PERUMDA AIR MINUM TIRTA KEPRI KOTA TANJUNGPINANG MENURUT JENIS PELANGGAN MENGGUNAKAN METODE K-MEANS CLUSTERING

YOLANDA, MAHARANI (2025) ANALISA DATA MINING PADA JUMLAH PELANGGAN PERUMDA AIR MINUM TIRTA KEPRI KOTA TANJUNGPINANG MENURUT JENIS PELANGGAN MENGGUNAKAN METODE K-MEANS CLUSTERING. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (487kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (216kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (293kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (70kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (380kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (110kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (122kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (486kB)

Abstract

Water is an important and inseparable part of the life of all living creatures, consisting of 60-70% water. Water is also a variety of other needs in daily life, namely processing food, washing dishes and dirty clothes, and cleaning oneself. In Tanjungpinang, water resources management is carried out by PERUMDA Air Minum Tirta Kepri. Data mining is the most important process for extracting various potential patterns to obtain useful data. The K-means algorithm is an algorithm that requires k input parameters and divides a set of objects into k clusters. Data mining has been proven to be a reliable technique for analyzing data and providing productive results. In this research, the data was analyzed using the K-Means Clustering algorithm with RapidMiner Studio. The data used in this research was a total of 1,300,222 with customer types divided into 8 types, namely general social, special social, household, government agency, small business. , large commerce, industry and special groups. The results obtained are that the first cluster includes customers with even variations in water use and involves various types of customers. The second cluster focuses on high water usage with a large number of household customers. The third cluster shows stable and consistent water use, especially by small commercial customers. Key words: Customer, K-Means, cluster, Water Air adalah bagian penting dan tak terpisahkan dari kehidupan semua makhluk hidup, yang terdiri dari 60-70% air. Air juga menjadi ragam kebutuhan lain dalam kehidupan sehari-hari, yaitu mengolah makanan, mencuci piring dan pakaian kotor, serta membersihkan diri. Di Tanjungpinang, pengelolaan sumber daya air dilakukan oleh PERUMDA Air Minum Tirta Kepri. Data mining merupakan proses yang paling penting untuk mengekstrak berbagai pola-pola potensial untuk mendapatkan data yang berguna. Algoritma K-means merupakan algoritma yang membutuhkan parameter input sebanyak k dan membagi sekumpulan objek kedalam k cluster. Data mining telah terbukti sebagai teknik yang dapat dipercaya untuk menganalisa data dan memberikan hasil yang produktif. Pada Penelotian ini data tersebut dianalisis dengan algoritma K-Means Clustering dengan RapidMiner Studio.Data yang digunakan pada penelitian ini dengan jumlah total 1.300.222 dengan jenis pelanggan yang terbagi 8 jenis yaitu social umum, social khusus, rumah tangga, instansi pemerintah, niaga kecil, niaga besar, industry, dan golongan khusus. Hasil yang didapat adalah Klaster pertama mencakup pelanggan dengan variasi pemakaian air yang merata dan melibatkan jenis pelanggan beragam. Klaster kedua terfokus pada pemakaian air yang tinggi dengan jumlah pelanggan rumah tangga banyak juga. Klaster ketiga menunjukkan pemakaian air yang stabil dan konsisten terutama oleh pelanggan niaga kecil. Kata kunci: Pelanggan, K-Means, Klaster, Air

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FIK/INFO. 25 059
NIM/NIDN Creators: 41519010204
Uncontrolled Keywords: Pelanggan, K-Means, Klaster, Air
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 060 General Organizations, Foundations, and Museology/Organisasi-organisasi Umum, dan Museologi > 069 Museology (Museum science)/Museologi > 069.6 Personnel Management of Museum/Manajemen Personalia Museum > 069.62 Regulations for Patrons/Peraturan untuk Pelanggan
500 Natural Science and Mathematics/Ilmu-ilmu Alam dan Matematika > 550 Earth Sciences/Ilmu tentang Bumi > 553 Economic Geology/Geologi Ekonomis > 553.7 Water, Fresh Water/Air
600 Technology/Teknologi > 640 Home Economic and Family Living Management/Kesejahteraan Rumah Tangga dan Manajemen Kehidupan Keluarga > 644 Household Utilities/Keperluan Rumah Tangga > 644.6 Household Water Supply/Persediaan Air untuk Rumah Tangga
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Informatika
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 08 Mar 2025 03:57
Last Modified: 08 Mar 2025 03:57
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/94745

Actions (login required)

View Item View Item