PRATAMA, FIKRI ARVANDRA (2025) ANALISIS RESEPSI KHALAYAK TERHADAP UNGGAHAN AKUN TIKTOK @pilem.agak.laen DALAM MENUNJANG PROMOSI FILM TAHUN 2024. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (420kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (318kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (188kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (686kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (33kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (127kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
TikTok is a short-form video-based social media platform that allows users to create, edit, and share videos ranging from 15 seconds to 3 minutes in duration. The use of TikTok as a promotional platform for films has become an increasingly popular strategy in the entertainment industry, as demonstrated by the account @pilem.agak.laen in promoting their latest film. This research aims to understand the reception of the TikTok account @pilem.agak.laen's posts in supporting the promotion of films in 2024. The theory used is reception theory proposed by Stuart Hall, which focuses on audience reception through decoding or interpreting the messages conveyed by the media, thus emphasizing the audience rather than the media itself. Hall also positions the audience in three interpretive positions: dominant, negotiated, and oppositional. This study employs a constructivist paradigm to understand the experiences and reactions of viewers towards film marketing. The research uses a qualitative approach with a reception analysis method. The results indicate that in terms of supporting the promotion of the film "Agak Laen," released in 2024, it falls into the dominant position. Creative and varied content can capture the audience's attention, with unique elements such as a night market theme enhancing viewer interest. The audience can assess the TikTok content of @pilem.agak.laen in delivering its film promotion creatively, which piques followers' curiosity and generates positive responses on the TikTok platform. Keywords: reception; audience; social media; TikTok; movie promotion TikTok adalah platform media sosial berbasis video pendek yang memungkinkan penggunanya untuk membuat, mengedit, dan berbagi video dengan durasi antara 15 detik hingga 3 menit. Penggunaan media sosial TikTok sebagai platform promosi untuk film telah menjadi strategi yang semakin populer dalam industri hiburan, seperti yang dilakukan oleh akun @pilem.agak.laen dalam mempromosikan film terbaru mereka. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui resepsi unggahan akun TikTok @pilem.agak.laen dalam menunjang promosi film di tahun 2024. Teori yang digunakan adalah teori resepsi yang dikemukakan oleh Stuart Hall, yang fokus pada penerimaan oleh khalayak melalui decoding atau pemaknaan pesan yang disampaikan oleh media sehingga lebih berfokus pada khalayak dan bukan pada media itu sendiri, serta Hall juga memposisikan khalayak pada tiga posisi pemaknaan yaitu, dominan, negosiasi, dan oposisi. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis untuk memahami pengalaman dan reaksi penonton terhadap pemasaran film. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis resepsi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam hal untuk menunjang promosi film “Agak Laen” yang dirilis tahun 2024 masuk ke dalam posisi dominan. Konten kreatif dan bervariasi dapat menarik perhatian audiens, dengan elemen unik seperti tema pasar malam meningkatkan minat pemirsa. Khalayak dapat menilai pada konten TikTok @pilem.agak.laen dalam menyampaikan promosi filmnya dengan kreatif yang membuat pengikut menjadi penasaran mendapatkan respon positif dan baik dalam media sosial TikTok. Kata Kunci : resepsi; khalayak; media sosial; TikTok; promosi film.
Actions (login required)
![]() |
View Item |