ZAHRANI, KEISYA (2025) PERANCANGAN INTERIOR SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU ALMAKA JAKARTA BARAT DENGAN PENDEKATAN HUMAN BEHAVIOR. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (377kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (72kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (478kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (29kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (80kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
A school is an establishment created to instruct students or pupils under the guidance of instructors. Almaka Integrated Islamic Elementary School in West Jakarta is among the Islamic educational institutions with a boarding school concept. School activities are carried out on a full day basis. SDIT Almaka has an elementary school concept that aims to provide a balanced education between general science and Islamic religious education. This approach can analyze the behaviors that are created and commonly occur at Almaka Integrated Islamic Elementary School. This design's objective is to establish an educational setting that supports students' physical, emotional, social, and cognitive development. This approach focuses on the interaction between individuals and space to produce a design that reacts to the behavioral needs of children. This result of this design will produce things that are connected to elementary schools, in the form of a learning environment that promotes kids' mental and physical well, creating an interactive, dynamic, and fun learning atmosphere. Classroom facilities, play areas, and the school environment are designed to accommodate teaching and learning activities that are balanced between Islamic values and general education. This approach includes the application of calming and stimulating design elements, such as color selection that supports focus and calmness, lighting that can be adjusted for various activities, and spatial arrangements that can optimize human behavior. With this design, It is anticipated to raise the caliber of learning and teaching experiences and student welfare at Almaka Integrated Islamic Elementary School. Keywords: School, Islam, Human Behavior Sekolah yaitu tempat di mana siswa dididik oleh guru atau pendidik. Sekolah Dasar Islam Terpadu Almaka di Jakarta Barat adalah salah satu sekolah Islam yang memiliki konsep sekolah rasa pesantren. Kegiatan sekolah dilakukan secara full day. SDIT Almaka ini memiliki konsep sekolah dasar yang bertujuan untuk memberikan pendidikan seimbang ilmu pengetahuan umum dan pendidikan agama islam. Melalui pendekatan yang dipilih, maka dapat menganalisa perilaku perilaku yang tercipta dan biasa terjadi pada Sekolah Dasar Islam Terpadu Almaka. Tujuan dari perancangan ini adalah menciptakan lingkungan belajar yang mendukung perkembangan fisik, emosional, sosial, dan kognitif siswa. Permasalahan pada perancangan ini adalah bagaimana meancang desain interior yang mengadopsi pendekatan human behavior dengan memperhatikan interaksi antara individu dengan ruang untuk menghasilkan desain yang responsif terhadap kebutuhan perilaku anak-anak. Hasil dari perancangan ini akan menghasilkan halhal yang terdapat kaitannya dengan sekolah dasar, berupa lingkungan belajar yang mendukung kesejahteraan fisik dan mental siswa, menciptakan suasana belajar yang interaktif, dinamis, dan menyenangkan. Fasilitas ruang kelas dan lingkungan sekolah dirancang untuk mengakomodasi aktivitas belajar mengajar yang seimbang antara nilai-nilai keislaman dan pendidikan umum. Pendekatan ini mencakup penerapan elemen desain yang menenangkan dan stimulatif, seperti pemilihan warna yang mendukung fokus dan ketenangan, pencahayaan yang dapat disesuaikan untuk berbagai aktivitas, serta penataan ruang yang dapat mengoptimalkan perilaku manusia. Dengan perancangan ini, diharapkan dapat meningkatkan kualitas pengalaman belajar dan mengajar serta kesejahteraan siswa di Sekolah Dasar Islam Terpadu Almaka. Kata Kunci : Sekolah, Islam, Human Behavior
Actions (login required)
![]() |
View Item |