RUFIANTO, MUHAMMAD RAKA SAYYIDINA (2025) PEMANFAATAN WEBSITE SEBAGAI DIGITAL MARKETING PADA PT MERCEDES BENZ DI JAKARTA SELATAN. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (444kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (320kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (294kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (420kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (141kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (159kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (501kB) |
Abstract
The website, when used as a digital marketing tool, refers to leveraging digital technologies to accomplish marketing goals through the website platform. With technological progress and the shift in consumer behavior towards the digital space, the website's role in digital marketing has become more crucial. It acts not just as an informational resource but also as an interactive platform and a promotional tool that enhances customer engagement, as seen in the approach of Mercedes-Benz Indonesia. This study seeks to examine the digital marketing strategies of MercedesBenz Indonesia through its company website, applying the RACE model by Dave Chaffey and a post-positivist qualitative approach. The research method employed is descriptive analysis, with the subjects including two key informants in the roles of IT Head and Digital Marketing, along with two informants who are active customers and non-customers of Mercedes-Benz. The results of the study indicate that Mercedes-Benz makes use of its website's features and services to understand customer needs, while promoting loyalty that aligns with its objectives and vision. Through observations and interviews, it is clear that Mercedes-Benz has effectively optimized its digital marketing strategy by broadening market reach (Reach), improving user interaction and engagement (Act), turning visitors into customers (Convert), and establishing lasting relationships (Engage). However, it is recommended that Mercedes-Benz enhance user engagement by integrating social media content, investing in paid ads, utilizing personalized email marketing, and strengthening relevant notifications and pop-ups to boost conversion rates and customer interaction. The study concludes that Mercedes-Benz’s digital marketing approach is highly effective, as the company has successfully accomplished all four phases of the RACE mode. Keywords: Digital Marketing, Website, Utilization of Strategy, Mercedes Benz, Automotive Website sebagai alat pemasaran digital merujuk pada pemanfaatan teknologi digital untuk mencapai tujuan pemasaran dengan menggunakan platform website. Peran website dalam pemasaran digital menjadi semakin penting seiring dengan berkembangnya teknologi dan perilaku konsumen yang beralih ke dunia digital. Website tidak hanya berperan sebagai media penyebaran informasi, tetapi juga sebagai platform yang memungkinkan interaksi dan layanan promosi yang dapat meningkatkan keterlibatan pelanggan, seperti yang diterapkan oleh Mercedes-Benz Indonesia. Penelitian ini bertujuan menganalisis digital marketing Mercedes Benz Indonesia melalui website perusahaan, dengan menggunakan model RACE oleh Dave Chaffey dan pendekatan kualitatif post-positivisme. Metode yang digunakan adalah analisis deskriptif, dengan subjek penelitian berjumlah 2 (dua) key informan posisi IT Head dan Digital Marketing serta 2 (dua) informan yang merupakan customer-non customer aktif Mercedes Benz. Hasil penelitian dari digital marketing ialah Mercedes Benz menggunakan fitur dan layanan pada website-nya sebagai cara untuk memberikan wawasan untuk kebutuhan pelanggan dalam mempertahankan loyalitas yang telah sesuai tujuan dan visi misi dari Mercedes Benz. Berdasarkan observasi dan wawancara, Mercedes Benz telah mengoptimalkan strategi digital marketing dengan efektif memperluas jangkauan pasar (Reach), meningkatkan interaksi dan keterlibatan pengguna (Act), mengubah pengunjung menjadi pelanggan (Convert) dan membangun hubungan jangka Panjang (Engage), namun Mercedes Benz disarankan untuk meningkatkan interaksi pengguna dengan website melalui integrasi konten media sosial, penggunaan iklan berbayar, email marketing yang dipersonalisasi, serta memperkuat notifikasi dan pop-up yang relevan untuk meningkatkan konversi dan keterlibatan pelanggan. Kesimpulan dari penelitian ini digital marketing yang dilakukan oleh Mercedes Benz cukup efektif karena terdapat 4 (empat) tahap dari model RACE yang Mercedes Benz capai. Kata Kunci: Pemasaran Digital, Webite, Pemanfaatan Strategi, Mercedes Benz, Otomotif
Actions (login required)
![]() |
View Item |