SANDRA, NATHALIA (2025) PERANCANGAN PERMAINAN KARTU SELARAS SEBAGAI JEMBATAN KOMUNIKASI ANTARA ORANG TUA DAN ANAK BERSAMA PARENTIFIC. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01.COVER.pdf Download (367kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (148kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (692kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (601kB) |
|
![]() |
Text (BAB VI)
07. BAB VI.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
09. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (781kB) |
Abstract
Open communication between parents and children is a fundamental element in building a harmonious and healthy family relationship, especially in the modern era full of challenges. However, many families struggle to achieve effective communication, particularly with children aged 8-12 years who are experiencing significant social and emotional development. Based on these challenges, this final project aims to design the "Selaras" card game as an interactive medium to facilitate meaningful conversations between parents aged 35-45 years and their children. The design method employed is qualitative, involving literature studies, family interviews, and consultations with psychologists. The design process includes sketching, prototyping, and testing to ensure the game is engaging and effective. The "Selaras" card game is designed with user-friendly visual elements, such as a tropical pastel color palette and simple illustrations relevant to family themes. Each card contains questions and challenges aimed at fostering deep conversations, reflections, and mutual understanding among family members. The design results show that the game successfully creates an enjoyable playing atmosphere and supports open communication between parents and children. Furthermore, the game strengthens family bonds through positive and meaningful interactions. In conclusion, the "Selaras" card game can be a creative solution to overcome communication gaps within families, helping to create more harmonious and open relationships. Thus, this game is expected to have a positive impact on improving the quality of family communication in Indonesia.. KeyWords: Card Game, Parent-Child Communication, Family, Interactive Media Komunikasi terbuka antara orang tua dan anak adalah elemen mendasar dalam membangun hubungan keluarga yang harmonis dan sehat, terutama di era modern yang penuh tantangan. Namun, banyak keluarga menghadapi kesulitan dalam mewujudkan komunikasi yang efektif, khususnya bagi anak usia 8-12 tahun yang sedang mengalami perkembangan sosial dan emosional. Berangkat dari permasalahan tersebut, tugas akhir ini bertujuan untuk merancang permainan kartu "Selaras" sebagai media interaktif yang memfasilitasi percakapan bermakna antara orang tua berusia 35-45 tahun dan anak mereka. Metode perancangan yang digunakan adalah Kualitatif meliputi penelitian literatur, wawancara dengan keluarga, dan konsultasi dengan psikolog. Proses desain mencakup pembuatan sketsa, prototipe, hingga pengujian untuk memastikan permainan ini menarik dan efektif. Permainan kartu Selaras dirancang dengan elemen visual yang ramah, seperti palet warna tropikal pastel dan ilustrasi sederhana yang relevan dengan tema keluarga. Setiap kartu mengandung pertanyaan dan tantangan yang dirancang untuk mendorong percakapan mendalam, refleksi, serta pemahaman antaranggota keluarga. Hasil perancangan menunjukkan bahwa permainan ini berhasil menciptakan suasana bermain yang menyenangkan dan mendukung komunikasi terbuka antara orang tua dan anak. Selain itu, permainan ini mampu memperkuat hubungan keluarga melalui interaksi yang positif dan bermakna. Kesimpulannya, permainan kartu Selaras dapat menjadi solusi kreatif untuk mengatasi kesenjangan komunikasi dalam keluarga, membantu menciptakan hubungan yang lebih harmonis dan terbuka. Dengan demikian, permainan ini diharapkan dapat memberikan dampak positif dalam meningkatkan kualitas komunikasi keluarga di Indonesia. Kata Kunci: Permainan Kartu, Komunikasi Orang Tua dan Anak, Keluarga, Media Interaktif
Actions (login required)
![]() |
View Item |