PUTRA, ADITYA ARYA (2025) PEMAKNAAN KHALAYAK PADA PERAN ORANG TUA DALAM FILM NKCTHI "NANTI KITA CERITA TENTANG HARI INI". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (428kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (137kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (283kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (461kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (40kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (101kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (375kB) |
Abstract
This study aims to determine the understanding and interpretation of the role of parents in the NKCTHI film through three positions. This study uses the reception analysis research method proposed by Stuart Hall which places informants in dominant, negotiation, and opposition positions. This study uses the constructivism paradigm. Data collection in this study used interview techniques according to the criteria determined by the purposive sampling method, so that 7 informants were obtained. Data collection in this study used triangulation of data sources. This study presents 4 scenes that produce informants in dominant, negotiation, and opposition positions. The audience's interpretation of the role of parents in scene II has four informants, in scene III there are seven informants and in scene IV there are four informants who are in the dominant or dominant hegemony position. While in scene II there are three informants, and in scene IV three informants who are in the negotiation position. The audience's interpretation of the role of parents in scene I, all seven informants are in the oppositional position. The audience's interpretation of the role of parents in the NKCTHI film is influenced by several factors in determining their position. Factors that can influence the source in interpreting the meaning include their background, the environment in society, or the life stories of the people around them.. Kata Kunci: Reception Analysis, NKCTHI, Drama Film., Role of Parents. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui mengetahui dan pemaknaan terhadap peran orang tua dalam film NKCTHI melalui tiga posisi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian analisis resepsi yang dikemukakan oleh Stuart Hall yang menempatkan informan pada posisi dominan, negosiasi, dan oposisi. Penelitian ini menggunakan paradigma kontruktivisme. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik wawancara sesuai dengan kriteria yang telah ditentukan oleh metode purposive sampling, sehingga mendapatkan informan sebanyak 7 orang. Pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan triangulasi sumber data. Pada penelitian ini disajikan 4 scene yang menghasilkan informan berada pada posisi dominan, negosiasi, dan oposisi. Pemaknaan khalayak terhadap peran orang tua pada scene II terdapat empat informan, pada scene III tujuh informan dan pada scene IV empat informan yangberada pada posisi dominan atau dominant hegemoni position. Sementara pada scene II terdapat tiga informan, dan pada scene IV tiga informan yang berada pada posisi negosiasi atau negotiation position. Pemaknaan khalayak terhadap peran orang tua pada scene I ketujuh informan berada pada posisi oposisi atau oppositional position. Pemaknaan khalayak terhadap peran orang tua dalam film NKCTHI dipengaruhioleh beberapa faktor dalam menentukan posisi mereka. Faktor-faktor yang dapat mempengaruhi narasumber terhadap pemaknaan yaitu mulai dari latarbelakang, lingkungan di masyarakat, ataupun dari kisah hidup orang sekitar mereka. Kata Kunci: Analisis Resepsi, NKCTHI, Film Drama., Peran Orang Tua
Actions (login required)
View Item |