GAMBARAN PENERIMAAN DIRI PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK DENGAN AUTISM SPECTRUM DISORDER PADA MASA KANAK-KANAK

MAHESWARI, MUKHBITAH AILSA (2024) GAMBARAN PENERIMAAN DIRI PADA IBU YANG MEMILIKI ANAK DENGAN AUTISM SPECTRUM DISORDER PADA MASA KANAK-KANAK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (488kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (183kB)
[img] Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (119kB)
[img] Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (85kB)
[img] Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (754kB)
[img] Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (40kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (94kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (872kB)

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that significantly impacts verbal and nonverbal communication as well as social interaction, affecting an individual's learning progress. Self-acceptance is a complex emotional process for mothers in accepting their child’s condition with autism, which influences psychological, social, and family dynamics. Caring for a child with ASD is a challenging and long journey, particularly for mothers. The burden and negative effects experienced by mothers as primary caregivers can affect both the caregiving process and their acceptance. This study aims to explore the acceptance process and the factors influencing acceptance for each subject. A descriptive qualitative method with a phenomenological approach was used to delve into the subjective and in-depth experiences of mothers in accepting their child’s condition. The research subjects consisted of four biological mothers with children diagnosed with ASD during childhood. Data were collected through non-participatory observations and in-depth interviews using interview guidelines. The study seeks to provide an understanding of the self-acceptance process of mothers with children with autism, encompassing emotional stages, challenges, and supporting factors. The results show that all four subjects went through the stages of denial, anger, bargaining, depression, and acceptance, with some variations in specific stages. Factors influencing acceptance include strong commitment, social support, understanding of ASD, time, the child’s progress, and a realistic perspective. Keywords: Autism Spectrum Disorder (ASD), Acceptance, Mothers, Childhood Autism Spectrum Disorder atau ASD adalah gangguan perkembangan yang berdampak signifikan pada komunikasi verbal dan nonverbal serta interaksi sosial, memengaruhi kemajuan belajar seseorang. Penerimaan diri merupakan proses emosional yang kompleks bagi ibu dalam menerima kondisi anaknya yang mengidap autisme, yang mempengaruhi dinamika psikologis, sosial, dan keluarga. Merawat anak dengan ASD merupakan hal yang tidak mudah dan mengalami perjalanan yang panjang bagi orangtua terutama seorang ibu. Munculnya beban dan beberapa efek buruk bagi ibu sebagai pengasuh utama tentu akan mempengaruhi proses perawatan yang diberikan dan penerimaan. Penelitian ini di lakukan untuk mengetahui proses penerimaan, serta faktor apa saja yang mempengaruhi penerimaan masing – masing subjek. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan fenomenologi untuk menggali pengalaman subjektif dan mendalam dari para ibu dalam menerima kondisi anaknya. Subjek penelitian terdiri dari empat orang ibu kandung yang memiliki anak dengan ASD pada masa kanak-kanak. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi non-partisipatif dan wawancara mendalam menggunakan pedoman wawancara. Penelitian ini bertujuan memberikan pemahaman tentang proses penerimaan diri ibu yang memiliki anak dengan autisme, meliputi tahapan emosional, tantangan, dan faktor pendukung. Hasil menunjukkan keempat subjek melalui fase penolakan, kemarahan, tawar-menawar, depresi, dan penerimaan, meskipun terdapat variasi pada fase tertentu. Faktor yang memengaruhi penerimaan meliputi komitmen kuat, dukungan sosial, pemahaman tentang ASD, waktu, kemajuan anak, dan pandangan realistis. Kata Kunci: Autism Spectrum Disorder (ASD), Penerimaan, Ibu, Masa KanakKanak

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FP/PSI. 24 178
NIM/NIDN Creators: 46120010016
Uncontrolled Keywords: Autism Spectrum Disorder (ASD), Penerimaan, Ibu, Masa KanakKanak
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 152 Sensory Perception, Movement, Emotions, Physiological Drives/Psikologi Fisiologis
100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.6 Psychology of Adults/Psikologi Dewasa > 155.64 Adults by Status, Type, Relationships/Orang Dewasa Menurut Status, Jenis, Hubungan > 155.646 Parents/Orang Tua > 155.6463 Mothers/Ibu
Divisions: Fakultas Psikologi > Psikologi
Depositing User: khalimah
Date Deposited: 27 Dec 2024 09:05
Last Modified: 27 Dec 2024 09:05
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/93291

Actions (login required)

View Item View Item