ABDULLAH, MUHAMMAD RIFQI (2024) PENGARUH KESADARAN DIRI TERHADAP PRESENTASI DIRI ONLINE PADA PENGGUNA INSTAGRAM DEWASA AWAL. S1 thesis, Universitas Mercu Buana.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (413kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (166kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (297kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (108kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (646kB) |
Abstract
This study aims to determine whether there is an influence between self-awareness and online selfpresentation in early adult Instagram users. This study uses a quantitative approach with the sampling technique used being the convenience sampling technique. 150 early adult Instagram users participated in this study by filling out a research questionnaire using a google form. The instruments used in this study were the Presentation Online Self Scale (POSS) to measure online self-presentation and the Self-Awareness Scale compiled by Mardlia (2021) using Goleman's (2007) self-awareness aspect to measure self-awareness. The regression test was carried out using the simple linear regression method. The results of the study showed that self-awareness had a negative influence on online self-presentation in early adult Instagram users with a t-count of - 5.751> 1.976. Then this study also shows that self-awareness has an influence of 18.3% on online self-presentation, then the other 81.7% is influenced by other variables not explained in this study. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh antara kesadaran diri terhadap presentasi diri online pada dewasa awal pengguna Instagram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik sampling yang digunakan adalah teknik convenience sampling. 150 dewasa awal pengguna Instagram berpartisipasi dalam penelitian ini dengan mengisi kuesioner penelitian menggunakan google form. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah Presentation Online Self Scale (POSS) untuk mengukur presentasi diri online dan Skala Kesadaran Diri yang disusun oleh Mardlia (2021) dengan menggunakan aspek kesadaran diri milik Goleman (2007) untuk mengukur kesadaran diri. Uji regresi dilakukan menggunakan metode regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukan bahwa kesadaran diri memiliki pengaruh negatif terhadap presentasi diri online pada dewasa awal pengguna Instagram dengan nilai t hitung -5.751 > 1.976. Kemudian penelitian ini juga menunjukan bahwa kesadaran diri memiliki pengaruh sebesar 18,3% terhadap presentasi diri online, lalu 81,7% lainnya dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dijelaskan dalam penelitian ini.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FP/PSI. 24 173 |
NIM/NIDN Creators: | 46118110089 |
Uncontrolled Keywords: | : Kesadaran Diri, Presentasi Diri, Presentasi Diri Online |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi |
Divisions: | Fakultas Psikologi > Psikologi |
Depositing User: | AFIFAH SALMA RAMADINA |
Date Deposited: | 23 Nov 2024 03:27 |
Last Modified: | 23 Nov 2024 03:27 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/92909 |
Actions (login required)
View Item |