AULIYA, ALLYSA MAULIDATUL (2024) HUBUNGAN ANTARA IDENTITAS SOSIAL DENGAN CELEBRITY WORSHIP PADA PENGGEMAR KOREAN-POP YANG TERGABUNG DALAM KOMUNITAS FANDOM. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (625kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (390kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (417kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (430kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (244kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (180kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This research aims to examine the significant relationship between celebrity worship and social identity among Korean-Pop (K-Pop) fans. This research uses a correlational quantitative approach and will involve fans of Korean-Pop musician groups who are members of the fandom community in early adulthood as research subjects with a total sample of 354 respondents. This research uses a quantitative approach with correlational methods. The instruments in this study used the A Collective Self-Esteem Scale: Self-Evaluation of One's Social Identity measuring tool compiled by Luhtanen and Crocker (1992) and modified by Suwartono & Moningka (2017), and the Celebrity Attitude Scale (CAS) compiled by Maltby et. al., 2004 and modified by Asrie & Misrawati (2020). This research shows that the majority of Korean Pop fans have a high level of worship for idol celebrities (celebrity worship), in line with the fans' attachment to their respective fandoms which can still be achieved at a high level. The research results show that there is a very strong and significant relationship between social identity and celebrity worship among fans of Korean-Pop musician groups who are members of the fandom community. Tujuan dari penelitian ini untuk menguji hubungan yang signifikan antara celebrity worship dengan identitas sosial pada penggemar Korean-Pop (K-Pop). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif korelasional dan akan melibatkan para penggemar kelompok musisi Korean-Pop yang tergabung dalam komunitas fandom dengan usia dewasa awal sebagai subjek penelitian dengan total sampel sejumlah 354 responden. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasional. Instrumen pada penelitian ini menggunakan alat ukur Skala Identitas Sosial yang disusun oleh Luhtanen dan Crocker (1992) dan dimodifikasi oleh Suwartono & Moningka (2017), dan Celebrity Attitude Scale (CAS) yang disusun oleh Maltby et. al., 2004 dan dimodifikasi oleh Asrie & Misrawati (2020). Dalam penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas penggemar Korean Pop memiliki tingkat pemujaan terhadap selebriti idola (celebrity worship) masih berada dalam tingkatan tinggi, sejalan pula dengan kelekatan para penggemar dengan fandom masing-masing juga masih dapat dikategorikan dalam tingkatan yang masih tinggi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang sangat kuat dan signifikan antara identitas sosial dengan celebrity worship pada penggemar kelompok musisi Korean-Pop yang tergabung dalam komunitas fandom.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FP/PSI. 24 098 |
NIM/NIDN Creators: | 46119010122 |
Uncontrolled Keywords: | Identitas Sosial, Celebrity Worship, Fandom, Korean-Pop |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.9 Environmental Psychology/Psikologi Lingkungan > 155.92 Influence of Social Environment/Pengaruh Lingkungan Sosial 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 170 Ethics, Moral Philosophy/Etika, Filsafat Moral > 177 Ethics of Social Relations/Etika Dalam Hubungan Sosial Pergaulan |
Divisions: | Fakultas Psikologi > Psikologi |
Depositing User: | ANANDA NADIRA PUTRI |
Date Deposited: | 26 Sep 2024 03:42 |
Last Modified: | 26 Sep 2024 03:42 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/91824 |
Actions (login required)
View Item |