RANADIREKSA, ADITYA (2024) STRATEGI PENGELOLAAN INSTAGRAM @GENPOSTING SEBAGAI MEDIA INFORMASI BIDANG MARITIM DALAM MENINGKATKAN LIKES DAN ENGAGEMENT. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (458kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (29kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (181kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (242kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (114kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (596kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (126kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (169kB) |
Abstract
Maritime insight is the knowledge of the Indonesian people who view the sea, the land beneath it and the air above it as inseparable. In line with this, the government encourages Indonesia's young generation to love the maritime world through the use of social media. The government uses social media as an alternative for providing services and making public policies, gathering various input from the public, and to get closer to the community. The use of social media by government agencies is one of the innovations by maximizing social media technology, in this case one of which is through the Instagram account @Genposting which is an Instagram account that presents government achievements, information and programs in the maritime sector as a digital campaign channel managed by the Directorate Information and Economy and Maritime, Directorate General of Information and Public Communication, Ministry of Communication and Information, targeting the younger generation. However, the low number of likes and engagement on this account is an obstacle in achieving the success of this account as a means of disseminating government information in the maritime sector. This research aims to find out how to manage social media Instagram @genposting in increasing likes and engagement. by using a constructivist paradigm, descriptive qualitative, single instrument case study method, data collection techniques in this research were by means of interviews, observation and documentation involving 1 key informant and 5 informants. The results of research referring to the theory of The Circular Model of SoMe (Share, Organize, Engage, Manage) created by Regina Lutrell show that the @genposting account has optimized the management of Instagram as a medium for disseminating information in the maritime sector. However, there are still several things that need to be done. carried out, such as maximizing the two-way symmetrical model, the use of influencers, and the use of social media analysis membership so that management is more optimal and organized so that the goal of building account success can be achieved. Keyword: Instagram management, Engagement, Ministry Social Media, Maritime Information, The Circular Moder of Some Wawasan kemaritiman adalah pengetahuan bangsa Indonesia yang memandang laut dan tanah di bawahnya dan udara di atasnya adalah tidak terpisahkan, sejalan dengan hal tersebut pemerintah mendorong generasi muda Indonesia untuk mencintai dunia maritim melalui pemanfaatan media sosial. Media sosial digunakan pemerintah sebagai alternatif pemberian pelayanan dan pembuatan kebijakan publik, pengumpulan berbagai masukan dari masyarakat, dan untuk lebih mendekatkan diri kepada masyarakat. Pemanfaatan media sosial oleh instansi pemerintah merupakan salah satu inovasi dengan memaksimalkan teknologi media sosial, dalam hal ini salah satunya adalah melalui akun instagram @Genposting yang merupakan akun instagram yang menyajikan capaian, informasi dan program pemerintah di bidang maritim sebagai kanal digital campaign yang dikelola oleh Direktorat Informasi dan Perekonomian dan Maritim, Ditjen Informasi dan Komunikasi Publik Kementerian Kominfo, dengan target sasaran generasi muda. Namun rendahnya likes dan engagement pada akun ini menjadi hambatan dalam mencapai kesuksesan akun tersebut sebagai sarana diseminasi informasi pemerintah di bidang maritim. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi pengelolaan media sosial instagram @genposting mdalam meningkatkan likes dan engagament. dengan penggunaan paradigma konstruktivis, deskriptif kualitatif, metode studi kasus instrumen tunggal, teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan cara wawancara, observasi, dan dokumentasi yang melibatkan 1 key informan dan 5 informan. Hasil penelitian yang mengacu pada teori The Circular Model of SoMe (Share, Organize, Engage, Manage) yang dibuat oleh Regina Lutrell menunjukkan bahwa akun @genposting telah mengoptimalkan pengelolaan Instagram sebagai media penyebaran informasi di bidang maritim, Namun, masih ada beberapa hal yang perlu dilakukan, seperti memaksimalkan Model dua arah simetris (two way symmetrical), penggunaan influencer, dan penggunaan keanggotaan analisis media sosial agar dalam pengelolaannya lebih maksimal dan terorganisir sehingga tujuan membangun kesuksesan akun dapat tercapai. Keyword: Pengelolaan Instagram, Engagement, Medsos Kementerian, Informasi Maritim, The Circular Moder of Some
Actions (login required)
View Item |