ABDULLAH, MUHAMMAD (2020) PENGARUH MUATAN BERLEBIH TERHADAP UMUR PERKERASAN JALAN (STUDI KASUS : RUAS JALAN TOL BEKASI BARAT - BEKASI TIMUR). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (COVER)
01. Cover Rev 1.pdf Download (309kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (631kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (923kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (822kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (968kB) |
||
Text (BAB V)
06. BAB 5 rev 1.pdf Restricted to Registered users only Download (559kB) |
Abstract
One part of the National Road route 1 is the Jakarta - Cikampek (Japek) Toll Road. The Japek Toll Road crosses East Jakarta City, Bekasi City and Regency, Karawang Regency, and Purwakarta Regency so that the traffic is quite dense and many heavy vehicles carry commercial goods. The main factor causing traffic congestion and road damage on the Jakarta Cikampek toll road is the high number of freight vehicles in the form of trucks that have an average excess capacity which results in low speed and maneuverability of the vehicle so that the impact on traffic disruption also reduces the service life of the toll road. The author reviews the reduction in pavement age on this road by calculating the normal ESAL on each commercial vehicle whose axle configuration is classified based on Circular of the Director-General of Land Transportation No. SE.02 / AJ.108 / DRJD / 2008. Then calculate the addition of load simulation of 5%, 10%, 20%, 30%, and 40% on each load distribution in the axes to get ESAL with the simulation of load addition. After that, the CESA calculation is done by multiplying the ESAL, C coefficient, and LHR obtained from the traffic counting survey results and has been projected in the final year of the plan, which is the next 20 years. The final step is to compare between Normal CESA and CESA with simulated load increments. As a result, the reduction in service life in the simulation of adding 5% load is 3.5 years, the simulation of adding 10% load is 2.8 years, the simulation of adding 20% load is 3.9 years, the simulation of adding 30% load is 2.8 years and the 40% load simulation is 1.8 years from the planned life of 20 years. The type of truck that had the greatest damage impact was a 6 axles Semi Trailer with a configuration of 1.22-22 with an ESAL score of 25.3178. Keywords: Overloading, ESAL, age reduction, overload. Salah satu bagian dari jalan Nasional rute 1 adalah Jalan Tol Jakarta - Cikampek (Japek). Jalan Tol Japek melintasi Kota Jakarta Timur, Kota dan Kabupaten Bekasi, Kabupaten Karawang, dan Kabupaten Purwakarta, sehingga lalu lintasnya cukup padat dan banyak dilalui kendaraan berat yang membawa barangbarang niaga. Faktor utama penyebab kemacetan dan kerusakan jalan pada tol Jakarta Cikampek adalah tingginya angka kendaraan angkutan barang berupa truk yang rata-rata kelebihan kapasitas yang mengakibatkan kecepatan dan kemampuan manuver kendaraan tersebut rendah sehingga berdampak pada gangguan lalu lintas juga mengurangi umur layan daripada jalan tol tersebut. Penulis meninjau pengurangan umur perkerasan pada jalan ini dengan cara menghitung ESAL normal pada setiap kendaraan niaga yang konfigurasi sumbunya digolongkan berdasarkan Surat Edaran Direktur Jenderal Perhubungan Darat No. SE.02/AJ.108/DRJD/2008. Kemudian dilakukan perhitungan simulasi penambahan beban sebesar 5%, 10%, 20%, 30%, dan 40% pada setiap distribusi beban di sumbu-sumbunya untun mendapatkan ESAL denagn simulasi penambahan beban. Setelah itu perhitungan CESA dilakukan dengan mengalikan ESAL, Koefisien C, dan LHR yang didapat dari hasil survei traffic counting dan sudah diproyeksikan pada tahun akhir umur rencana yaitu 20 Tahun ke depan. Langkah terakhir adalah membandingkan antara CESA Normal dan CESA dengan simulasi penambahan beban. Hasilnya, pengurangan usia layan pada simulasi penambahan beban 5% adalah 3,5 tahun, simulasi penambahan beban 10% adalah 2,8 tahun, simulasi penambahan beban 20% adalah 3,9 tahun, simulasi penambahan beban 30% adalah 2,8 tahun dan pada simulasi beban 40% adalah 1,8 tahun dari umur rencana 20 tahun. Jenis truk yang memberikan dampak kerusakan paling besar adalah truk Semi Trailer 6 as dengan konfigurasi 1.22-22 dengan angka ESAL sebesar 25,3178. Kata kunci: Overloading, ESAL, pengurangan umur, beban berlebih.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
NIM/NIDN Creators: | 41117110156 |
Uncontrolled Keywords: | Overloading, ESAL, pengurangan umur, beban berlebih. |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 155 Differential and Developmental Psychology/Psikologi Diferensial dan Psikologi Perkembangan > 155.9 Environmental Psychology/Psikologi Lingkungan > 155.92 Influence of Social Environment/Pengaruh Lingkungan Sosial 800 Literatures/Kesusastraan > 800. Literatures/Kesusastraan > 801 Philosophy and Theory of Literatures/Filsafat dan Teori Kesusastraan > 801.3 Value, Influence, Effect/Nilai, Pengaruh, Efek |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Sipil |
Depositing User: | FRAYUDA ADRIANSYAH SAID EFFENDI |
Date Deposited: | 12 Jul 2024 04:06 |
Last Modified: | 12 Jul 2024 04:06 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/89483 |
Actions (login required)
View Item |