APLIKASI PEMESANAN MAKANAN DI KANTIN MERCU BUANA MERUYA (KANTIN UMB) BERBASIS ANDROID MOBILE MENGGUNAKAN METODE FIRST IN FIRST OUT

DANIEL, DANIEL (2020) APLIKASI PEMESANAN MAKANAN DI KANTIN MERCU BUANA MERUYA (KANTIN UMB) BERBASIS ANDROID MOBILE MENGGUNAKAN METODE FIRST IN FIRST OUT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01 COVER..pdf

Download (569kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (91kB)
[img] Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (117kB)
[img] Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (30kB)
[img] Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (48kB)
[img] Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB VI)
07 BAB 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (73kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (117kB)
[img]
Preview
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf

Download (207kB) | Preview

Abstract

With the internet, changes in information or current events in the world can be accessed quickly, especially using smartphone media. Along with the rapid development of technology, of course, its usefulness must be maximized according to human needs. The canteen at a university is very important for students, lecturers and employees of the University of Mercu Buana. The canteen is not only a place to buy food and drinks, the canteen can also be used as a gathering place for students, lecturers and employees during breaks. Currently the canteen service is inadequate, one of which is the ordering service. Based on the representation of students, lecturers and employees of the University of Mercu Buana which is quite a lot regarding canteen services, the process of ordering food and drinks is still lacking because it is still done manually. With that, it is necessary to design an android-based application that can make the ordering process easier, such as an online canteen. The online canteen at Mercu Buana University provides a variety of food and beverage menus from more than one shop or seller. Students, lecturers and employees who want to order food and beverage menus can access the application called "Kantin UMB" using their respective Android-based smartphones. This study uses First In First Out as a Structured Design Waterfall model as a system development cycle scheme and uses Unified Modeling Language (UML) as the modeling design and Google Firebase Database as the manager of all data in the application. The final result is a food and beverage ordering application. This application has several features including viewing food and beverage menus, displaying food and beverage prices, inputting orders, and processing food and beverage orders. The online canteen application will make it easier for buyers and sellers to process orders quickly via an android smartphone. Dengan adanya internet perubahan informasi atau kejadian terkini yang ada di dunia dapat diakses dengan cepat terutama menggunakan media smartphone. Seiring perkembangan teknologi yang pesat, tentunya harus dimaksimmalkan kegunaannya menyesuaikan dengan kebutuhan manusia. Kantin pada sebuah universitas merupakan sesuatu yang sangat penting bagi Mahasiswa, Dosen dan Karyawan Universitas Mercu Buana. Kantin bukan hanya dapat menjadi tempat pembelian makanan dan minuman, kantin juga dapat digunakan sebagai tempat berkumpulnya Mahasiswa, Dosen dan Karyawan pada saat istirahat. Saat ini pelayanan kantin belum memadai yaitu salah satunya mengenai pelayanan pemesanan. Berdasarkan representasi dari Mahasiswa, Dosen dan Karyawan Universitas Mercu Buana yang cukup banyak mengenai pelayanan kantin, proses pemesanan makanan dan minuman masih banyak kekurangan karena masih dilakukan secara manual. Dengan itu perlunya dirancang aplikasi yang berbasis android yang dapat membuat proses pemesanan menjadi lebih mudah seperti Kantin online. Kantin online di Universitas Mercu Buana menyediakan berbagai menu makanan dan minuman lebih dari satu toko atau penjual. Mahasiswa, Dosen dan Karyawan yang ingin memesan menu makanan dan minuman dapat mengakses Aplikasi yang diberi nama “Kantin UMB” menggunakan smartphone berbasis Android mereka masing-masing. Penelitian ini menggunakan First In First Out sebagai model Structured Design Waterfall sebagai skema siklus pengembangan sistem dan menggunakan Unified Modelling Language (UML) sebagai rancangan pemodelan serta Google Firebase Database sebagai pengelola seluruh data pada aplikasi. Hasil akhir berupa aplikasi pemesanan makanan dan minuman. Aplikasi ini mempunyai beberapa fitur diantaranya, melihat menu makanan dan minuman, menampilkan harga makanan dan minuman, input order, serta memproses pemesanan makanan dan minuman. Aplikasi kantin online akan mempermudah Pembeli dan Penjual dalam melakukan proses pesanan dengan cepat melalui smartphone android.

Item Type: Thesis (S1)
NIM/NIDN Creators: 41816010036
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 005 Computer Programmming, Programs, Data/Pemprograman Komputer, Program, Data > 005.5 General Purpose Application Programs/Program Aplikasi dengan Kegunaan Khusus
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 360 Social Problems and Services/Permasalahan dan Kesejahteraan Sosial > 363 Other Social Problems and Services/Masalah dan Layanan Sosial Lainnya > 363.8 Food Supply/Persediaan Bahan Makanan
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi
Depositing User: FRAYUDA ADRIANSYAH SAID EFFENDI
Date Deposited: 20 Jun 2024 01:40
Last Modified: 20 Jun 2024 01:40
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/89002

Actions (login required)

View Item View Item