AJI, BAYU KRISNA (2024) URBAN TOYS DARI PENGGABUNGAN KARAKTER BIMA PANDAWA 5 DENGAN URBAN CULTURE. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (438kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (146kB) |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (135kB) |
|
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (241kB) |
|
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
|
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB VI)
08 BAB 6.pdf Restricted to Registered users only Download (109kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (125kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
10 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (380kB) |
Abstract
This design aims to reintroduce the character Bima from Pandawa 5 as a traditional character. The introduction of the character in this design uses a media that is more acceptable to all levels of society, from small children to adults. The media used is a toy. The method used in this design is to combine a traditional culture/character with a modern urban culture to produce a product that can re-popularize traditional characters but can be accepted by people in urban areas who of course have a very different culture. The analysis results of this design show that an urban toy has a function other than as a medium of entertainment for children. An urban toy can be used as a medium to spread a message or to re-popularize a culture. In this design, urban toys are used as a medium to re-popularize the Bima Pandawa 5 characters, which are slowly starting to lose their popularity. Keywords: Urban Toys, Bima Pandawa 5, Urban Culture, Traditional, Modern Perancangan ini memiliki tujuan untuk mengenalkan kembali Karakter Bima dari Pandawa 5 sebagai sebuah karakter tradisional, Pengenalan karakter pada perancangan ini menggunakan sebuah media yang lebih bisa diterima oleh semua kalangan masyarakat, mulai anak kecil hingga orang dewasa, Media yang digunakan yakni adalah sebuah mainan. Metode yang digunakan dalam perancangan ini adalah menggabungkan sebuah kebudayaan/karakter tradisional dengan sebuah budaya modern perkotaan untuk menghasilkan sebuah produk yang bisa mempopulerkan kembali karakter tradisional namun bisa diterima oleh masyarakat di perkotaan yang tentunya memiliki culture yang sangat berbeda Hasil Analisa dari perancangan ini menunjukan bahwa sebuah mainan/urban toys memiliki sebuah fungsi lain selain sebagai media hiburan bagi anak anak, Sebuah Urban toys dapat dijadikan sebagai media penyebaran sebuah pesan ataupun untuk mempopulerkan kembali sebuah budaya. Dalam perancangan ini urban toys dijadikan sebuah media untuk mempopulerkan kembali karakter Bima Pandawa 5 yang perlahan sudah mulai kehilangan pamornya. Kata Kunci: Urban Toys, Bima Pandawa 5, Urban Culture, Tradisional, Modern.
Actions (login required)
View Item |