SETYAJI, ANDREAS AGUNG (2021) PERENCANAAN TEBAL PERKERASAN LENTUR MENGGUNAKAN METODE MDP 2017 UNTUK PELEBARAN JALAN DAN OVERLAY PADA JALAN PALUR ? SRAGEN JAWA TENGAH. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (587kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (184kB) |
||
Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (355kB) |
||
Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (661kB) |
||
Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (169kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (70kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
Palur-Sragen-Mantingan Road is a national road which connecting The Central Java and East Java. However, some of these road types are still 2/2 UD type with road width 7 m and the average of roadside is 2 m, so with the increasing of traffic volume, the traffic density often occurs, not only in the morning but also in the afternoon. For this reason, the preservation and widening of the road starting from Masaran KM 17 +800 until the city border Sragen Pungkruk, Sidoharjo, KM 25 +900 is done, so the road type is become 4/2 D type. This research aims to provide an alternative the thickness of flexible pavement with applicable standards and regulations. The type of pavement used is flexible pavement and the deciding of the pavement thickness is using the Manual Desain Perkerasan Jalan 2017 method (No. 04/SE/Db/2017). The secondary data needed in this method are CBR data, traffic data and the structure of pavement thickness existing which provided by PT Panca Abadi, KSO as a service provider on the Palur-Sragen-Mantingan National, Central Java Road Project. For the road widening section, the thickness of the pavement with plan life of 20 years, there are 2 alternative planning options according to the design. First alternative design used AC-WC = 4 cm; AC-BC=6 cm; AC-base= 7.5 cm; CTB = 15 cm; LFA A = 15 cm, and second alternative is AC-WC = 4 cm; AC-BC=6 cm; AC-base= 16 cm; LFA A = 30 cm. And for the thickness of the added layer with plan life of 10 years, the results are 5 cm and 10 cm, with the handling type selected is overlay non-structural. So, from that both results can be taken the largest thickness that is 10 cm for the prevention of tired cracks before the end of the plan life. Keywords: Flexible Pavement, Manual Desain Perkerasan Jalan 2017, overlay and road widening Jalan Palur-Sragen-Mantingan merupakan jalan nasional yang menghubungkan Jawa Tengah dan Jawa Timur. Namun sebagian jalan tersebut masih merupakan jalan type 2/2 UD dengan lebar jalan 7 m dan bahu jalan rata-rata 2 m, sehingga dengan bertambahnya volume lalu lintas, kepadatan arus kendaraan sering terjadi, tidak hanya di pada pagi hari namun juga pada sore hari. Untuk itu pada jalan tersebut dilakukan preservasi pemeliharaaan dan pelebaran jalan mulai dari Masaran KM 17+800 sampai batas Kota Sragen Pungkruk, Sidoharjo, KM 25+900, sehingga menjadi ruas jalan type 4/2 D. Penelitian yang dilakukan bertujuan untuk memberikan alternatif tebal perkerasan lentur dengan standar dan aturan yang berlaku. Jenis perkerasan yang digunakan adalah perkerasan lentur dan penentuan tebal perkerasan menggunakan metode Manual Desain Perkerasan Jalan 2017 (Nomor 04/SE/Db/2017). Dalam metoda tersebut dibutuhkan data-data sekunder berupa data CBR, lalu lintas dan susunan tebal perkerasan eksisting yang didapatkan dari PT Panca Abadi, KSO selaku penyedia jasa pada Proyek Jalan Nasional Palur-Sragen-Mantingan, Jawa Tengah. Untuk bagian pelebaran jalan, tebal perkerasan dengan umur rencana 20 tahun, menghasilkan 2 opsi alternatif perencanaan menurut desainnya. Desain alternatif 1 digunakan AC-WC= 4 cm; AC-BC=6 cm; AC-base= 7.5 cm; CTB= 15 cm; LFA A= 15 cm, dan alternatif 2 adalah AC-WC= 4 cm; AC-BC=6 cm; AC-base= 16 cm; LFA A= 30 cm. Sedangkan untuk tebal lapis tambah dengan umur rencana 10 tahun yang dihasilkan adalah 5 cm dan 10 cm, dengan pemilihan jenis penanganan yakni overlay non-struktural. Maka dari kedua hasil tersebut dapat diambil ketebalan yang terbesar yaitu 10 cm untuk pencegahan retak lelah sebelum akhir umur rencana Kata kunci: Perkerasan Lentur, Metode Manual Desain Perkerasan Jalan 2017, overlay dan pelebaran jalan
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
NIM/NIDN Creators: | 41119120025 |
Uncontrolled Keywords: | Perkerasan Lentur, Metode Manual Desain Perkerasan Jalan 2017, overlay dan pelebaran jalan |
Subjects: | 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 388 Ground Transportation/Transportasi Jalan Raya 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 624 Civil Engineering/Teknik Sipil |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Sipil |
Depositing User: | khalimah |
Date Deposited: | 03 Jan 2024 07:25 |
Last Modified: | 03 Jan 2024 07:25 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/85087 |
Actions (login required)
View Item |