ANALISIS PEMILIHAN MODA TRANSPORTASI UMUM RUTE BEKASI - JATINEGARA (STUDI KASUS KRL DAN TRANSJAKARTA)

GUSAENI, AHMAD (2023) ANALISIS PEMILIHAN MODA TRANSPORTASI UMUM RUTE BEKASI - JATINEGARA (STUDI KASUS KRL DAN TRANSJAKARTA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (COVER)
01.COVER.pdf

Download (357kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02.Abstrak.pdf

Download (86kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03.BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (150kB)
[img] Text (BAB II)
04.BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB)
[img] Text (BAB III)
05.BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)
[img] Text (BAB IV)
06.BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (623kB)
[img] Text (BAB V)
07.BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (62kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08.DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (121kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09.LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

The high activity of Bekasi people who travel out or into the city of Jakarta has an impact on the density of traffic flow. In addition, it also has an impact on the accumulation of public transportation users, so that the people of Bekasi city choose alternative modes of transportation from Bekasi city to Jakarta City. This study aims to: "Knowing the level of community tendency to use public transportation modes in daily activities from the city of Bekasi to the capital city of Jakarta on the Bekasi - Jatinegara route". In order to know the factors that can influence travelers in choosing the mode of transportation. To obtain a mode selection model that can explain the proportion of the number of travelers in choosing a KRL and Transjakarta transportation mode based on the variables studied, the writing technique used is stated preference, then for analysis using linear regression analysis and the mode selection model used is the binominal logit model of the difference, the results of the analysis of mode selection with variable differences in travel costs (X1), travel time (X2) and fleet waiting time (X3). Based on the conclusion of the test results show that the proportion of KRL transportation mode selection is greater with a probability of 96.4% on the variable travel costs, travel time and fleet waiting time compared to the Transjakarta transportation mode with a probability of 3.6% on the variable travel costs, travel time and fleet waiting time. Keywords: Transportation, Mode selection, KRL, Transjakarta, Linear Regression, SPSS, Binominal Logit Model. Tingginya aktivitas masyarakat Bekasi yang melakukan perjalanan keluar ataupun kedalam kota Jakarta yang berdampak pada kepadatan arus lalulintas. Selain itu juga berdampak pada menumpuknya pengguna transportasi umum, sehingga masyarakat kota Bekasi melakukan pemilihan alternatif moda transportasi dari kota Bekasi sampai Kota Jakarta. Penelitian ini memiliki tujuan untuk: “Mengetahui tingkat kecenderungan masyarakat dengan menggunakan moda transportasi umum dalam aktivitas sehari-hari dari kota Bekasi menuju Ibu Kota Jakarta dengan rute Bekasi - Jatinegara”. Agar diketahui faktor - faktor yang dapat mempengaruhi pelaku perjalanan dalam melakukan pemilihan moda transportasi. Untuk memperoleh suatu model pemilihan moda yang dapat menjelaskan proporsi jumlah pelaku perjalanan dalam memilih sebuah moda transportasi KRL dan Transjakarta berdasarkan variabel yang diteliti, teknik penulisan yang diggunakan adalah stated preference, selanjutnya untuk analisis menggunakan analisis regresi linier dan model pemilihan moda yang digunakan model logit binominal selisih, hasil analisis pemilihan moda dengan variable selisih biaya perjalanan (X1), waktu tempuh perjalanan (X2) dan waktu tunggu armada (X3). Berdasarkan kesimpulan dari hasil pengujian menunjukan bahwa proporsi pemilihan moda transportasi KRL lebih besar dengan probabilitas 96,4% pada variable biaya perjalanan, waktu tempuh perjalanan dan waktu tunggu armada dibandingkan dengan moda transportasi Transjakarta besar probabilitasnya 3,6% pada variable biaya perjalanan, waktu tempuh perjalanan dan waktu tunggu armada. Kata kunci : Transportasi, Pemilihan moda, KRL, Transjakarta, Regresi Linear, SPSS, Model Logit Binominal.

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FT/SIP. 23 131
Call Number: ST/11/23/113
NIM/NIDN Creators: 41119010039
Uncontrolled Keywords: Transportasi, Pemilihan moda, KRL, Transjakarta, Regresi Linear, SPSS, Model Logit Binominal.
Subjects: 100 Philosophy and Psychology/Filsafat dan Psikologi > 150 Psychology/Psikologi > 154 Subconscious and Altered States and Process/Psikologi Bawah Sadar > 154.6 Sleep Phenomena/Fenomena Tidur > 154.63 Dreams/Mimpi > 154.634 Analysis/Analisis
300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 380 Commerce, Communications, Transportation (Perdagangan, Komunikasi, Transportasi) > 380.1-380.9 Standard Subdivisions of Commerce, Communications, Transportation/Subdivisi Standar Dari Perdagangan, Komunikasi, Transportasi
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan
600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 624 Civil Engineering/Teknik Sipil
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Sipil
Depositing User: ADELINA HASNA SETIAWATI
Date Deposited: 27 Oct 2023 02:41
Last Modified: 27 Oct 2023 02:41
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/82103

Actions (login required)

View Item View Item