DANNA, SURYA (2021) PEMANFAATAN APLIKASI TIKTOK SEBAGAI MEDIA PERSONAL BRANDING CONTENT CREATOR GENERASI Z. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
COVER - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Download (710kB) |
|
Text (BAB I)
BAB 1 - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (303kB) |
|
Text (BAB II)
BAB 2 - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (421kB) |
|
Text (BAB III)
BAB 3 - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
|
Text (BAB IV)
BAB 4 - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB V)
BAB 5 - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
DAFTAR PUSTAKA - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN - SURYA DANNA - SURYA DANNA.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
TikTok, which initially had a bad image in society, has now turned into a social network that is loved to be used as a media for personal branding, especially for generation Z content creators like @dolan.aja @irmasptan @albatross_ex dan @novalsalim. It is interesting to study on how and what causes generation Z content creators to use the TikTok application in order to make a personal branding was formed through TikTok application. The purpose of this study is to find out, explain, and describe how the TikTok application is used as a media for personal branding content creators of generation Z. This study uses a qualitative descriptive approach with a constructivism paradigm. The data collection technique was carried out by observation and supported by other primary data obtained through in-depth interviews and documentation in the form of words and a collection of pictures with the research subject. The results of this study indicate that generation Z content creators use the TikTok application as a personal branding media through the spread of the contents that they create according to their respective characteristics. The form of communication carried out by content creators through the content they create is categorized as visual communication while still using both verbal and non-verbal communication. Generation Z content creators are interested in using TikTok because TikTok is easy to spread content regardless of the number of followers.The formation of personal brand content creators is also in accordance with the concept that has been explained by Montoya and Vandehey where the content should have points of specialization, leadership, personality, difference, appearance, unity, determination, and a good name. Keyword : Personal Branding, Content Creator, Generation Z, TikTok. TikTok yang awalnya memiliki citra buruk di masyarakat kini telah berubah menjadi jejaring sosial yang digandrungi hingga dimanfaatkan sebagai media personal branding oleh masyarakat khususnya bagi content creator generasi Z seperti @dolan.aja @irmasptan @albatross_ex dan @novalsalim. Bagaimana dan apa yang menyebabkan content creator generasi Z memanfaatkan aplikasi TikTok menjadi menarik untuk diteliti demi menjelaskan bagaimana pembentukan personal branding melalui pemanfaatan aplikasi TikTok itu sendiri. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui, menjelaskan, serta mendeskripsikan bagaimana pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media personal branding content creator generasi Z. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif pendekatan deskriptif dengan paradigma konstruktivisme. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan didukung oleh data primer lainnya yang diperoleh melalui wawancara mendalam dan dokumentasi berupa kata-kata serta kumpulan gambar dengan subjek penelitian. Hasil peneilitian ini menunjukkan bahwasanya content creator generasi Z memanfaatkan aplikasi TikTok sebagai media personal branding melalui penyebaran konten-konten yang mereka buat sesuai ciri khasnya masing-masing. Bentuk komunikasi yang dilakukan oleh content creator melalu konten yang mereka buat dikategorikan sebagai komunikasi visual dengan tetap menggunakan baik komunikasi verbal maupun non verbal. Ketertarikan content creator generasi Z menggunakan TikTok dikarenakan TikTok memiliki sifat yang mudah dalam penyebaran konten tanpa memandang jumlah pengikut. Pembentukan personal brand content creator pun sesuai dengan konsep yang dikemukakan oleh Montoya dan Vandehey dimana harus memiliki point spesialisasi, kepemimpinan, kepribadian, perbedaan, kenampakan, kesatuan, keteguhan, serta nama baik. Kata Kunci : Personal Branding, Content Creator, Generasi Z, TikTok.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
NIM/NIDN Creators: | 44217120032 |
Uncontrolled Keywords: | Personal Branding, Content Creator, Generasi Z, TikTok. |
Subjects: | 600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan 600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 659 Advertising and Public Relations/Periklanan, Reklame, Pariwara, Iklan, Sponsor, Humas, Hubungan Masyarakat > 659.2 Public Relations/Hubungan Masyarakat |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komunikasi > Hubungan Masyarakat |
Depositing User: | ASHAIDAH AZLYA PUTRI |
Date Deposited: | 28 Jul 2023 03:37 |
Last Modified: | 05 Oct 2023 01:42 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/79740 |
Actions (login required)
View Item |