PRAMUSHITA, GALUH LAKSMI (2021) BOTOL KEMASAN AIR MINERAL (BANYU TRESNO). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (228kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (215kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (793kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (402kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (625kB) |
||
Text (BAB VI)
07 BAB 6.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (454kB) |
Abstract
Mineral water is a basic requirement for the survival of living things, especially humans. Mineral water is tasteless, odorless, colorless, does not contain harmful microorganisms, and does not contain heavy metals. To maintain the content in mineral water, packaging is needed. Along with the development of the times there are added values to the packaging in marketing. To keep up with the market competition, a company plans to create an iconic premium mineral water brand that can make people remember something. The brand is Banyu Tresno. Banyu Tresno comes from Javanese, Banyu means water and Tresno means love. There is an iconic character in Java that can symbolize the brand, namely the Loro-Blonyo Statue. In addition to being iconic, of course the requirements for bottled drinking water (bottled mineral water) must be fulfilled, so a simplification method of the shape of the loro-blonyo statue is used so that it can be applied to bottled mineral water and can be accepted by the public. This Banyu Tresno Packaging Bottle can serve as a reminder of Javanese culture, namely the loro-blonyo statue. Keywords: Packaging, Mineral Water, Iconic, Loro-Blonyo, Culture Air mineral merupakan suatu kebutuhan pokok untuk kelangsungan hidup makhluk hidup, terutama manusia. Air mineral tidak berasa, tidak berbau, tidak berwarna, tidak mengandung mikroorganisme yang berbahaya, dan tidak mengandung logam berat. Untuk menjaga kandungan yang ada pada air mineral dibutuhkanlah kemasan. Seiring dengan berkembangnya jaman terdapat penambahan nilai-nilai pada kemasan dalam pemasaran. Untuk mengikuti persaingan pasar tersebut sebuah perusahaan berencana untuk membuat brand air mineral premium yang ikonik dan dapat membuat orang ingat akan sesuatu. Brand tersebut adalah Banyu Tresno. Banyu Tresno berasal dari Bahasa Jawa, Banyu berarti air dan Tresno berarti cinta. Terdapat sebuah karaktek yang ikonik di Jawa yang dapat melambangkan brand tersebut yaitu Patung Loro-Blonyo. Selain ikonik tentu saja syarat AMDK (Air Mineral Dalam kemasan) harus terpenuhi, sehingga digunakanlah metode penyederhanaan bentuk pada patung loroblonyo agar dapat diterapkan ke dalam botol kemasan air mineral dan dapat diterima khalayak. Botol Kemasan Banyu Tresno ini dapat menjadi media pengingat akan budaya Jawa yaitu patung loro-blonyo. Kata Kunci: Kemasan, Air Mineral, Ikonik, Loro-Blonyo, Budaya
Actions (login required)
View Item |