PAMASI, FADLAN YUDHA (2023) PENGARUH KONTEN INSTAGRAM @TIRTO.ID TERHADAP LITERASI MEDIA MAHASISWA (Survey Pada Mahasiswa PR Universitas Mercu Buana). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (553kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (111kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (293kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (241kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (538kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (112kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (381kB) |
Abstract
Instagram is a social media that prioritizes photo content and short videos. The @Tirto.id Instagram account is an online media that presents brief and dense information with audio-visual aspects of its content with the presentation in the form of infographics. The purpose of presenting short and concise information aims to make the information conveyed can be received easily. Media literacy is the ability to access, analyze and re-communicate messages to the media. The purpose of this study is to find out the influence of @Tirto.id Instagram content on media literacy of Mercu Buana University students in the field of Public Relations class of 2019. Uses media effect theory is a theory that explains the relationship between mass communication conveyed through mass media, and its ef ek for users of that mass media. The type of research used in this study is explanatory with a quantitative approach. The method used is a survey of public relations student class of 2019, Mercu Buana University. Where data collection was carried out through a questionnaire with a total of 78 respondents using the Purposive Sampling technique. The results showed that @tirto.id's Instagram content had a positive and significant effect on the media literacy of Public Relations students class of 2019. The amount of influence of @tirto.id Instagram content was obtained by 25.1% while the other 74.9% was influenced by other variable dimensions. Keywords: Mass Communication, Social Media, Instagram Content, Media Literacy Instagram merupakan sosial media yang mengutamakan konten foto serta video singkat. Akun Instagram @Tirto.id merupakan media online yang menyajikan informasi singkat dan padat dengan aspek audio visual pada kontennya dengan penyajian berupa infografis. Tujuan penyajian informasi yang singkat dan padat bertujuan agar informasi yang disampaikan dapat diterima dengan mudah. Literasi media merupakan kemampuan mengakses, menganalisis serta mengkomunikasikan kembali pesan pada media. Tujuan diadakan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh konten Instagram @Tirto.id terhadap literasi media mahasiswa Universitas Mercu Buana bidang studi Public Relations Angkatan 2019. Teori uses media effect merupakan sebuah teori yang menjelaskan mengenai hubungan antara komunikasi massa yang disampaikan melalui media massa, dan efeknya bagi pengguna dari media massa tersebut. Jenis Penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah eksplanatif dengan pendekatan kuantitatif. Metode yang digunakan adalah survey pada Mahasiswa Public Relations angkatan 2019 Universitas Mercu Buana. Dimana pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner dengan jumlah responden sebanyak 78 dengan menggunakan teknik Purposive Sampling. Hasil penelitian menunjukkan konten Instagram @tirto.id berpengaruh positif dan signifikan terhadap literasi media mahasiswa Public Relations Angkatan 2019. Besaran pengaruh konten Instagram @tirto.id diperoleh sebesar 25,1 % sementara 74,9% lainnya dipengaruhi oleh dimensi variabel lainnya. Kata Kunci: Komunikasi Massa, Media Sosial, Konten Instagram, Literasi Media
Actions (login required)
View Item |