AKBAR, DHYMA SYAWAL (2023) MEDIA KOMUNIKASI DINAS PEMADAM DKI JAKARTA (Analisis Isi Pesan Twitter Pada Akun @humasjakfire Periode 1 Agustus – 30 Agustus 2022). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (496kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (114kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (268kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (210kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (167kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (856kB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (22kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (29kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
In the process, this research uses quantitative methods and uses the positivism paradigm by analyzing message content on the Twitter account @humasjakfire by categorizing the form of the message, the nature of the message, and the type of image. This study used three coders to assist the research process by filling out coding sheets that had been prepared by the researchers and agreed upon between the coders. In this study analyze accountstwitter @humasjakfire in the period 1-31 August 2022 with a population of 260 tweets using the ApplicationSpin Wheel yielded 157 samples. The results of the study show that the content of @humasjakfire's tweets contains informative (95.5%), persuasive (4.5%) and coercive (0%) messages. Categorization of text messages (12.7%), text and photos (52.8%), photos and videos (34.3%). Meanwhile, in the categorization of image types, the total is obtainedanimated-subject inframe (15,29%), animated party inframe(35,67%) andNature (43.4%) Of all the categories in the tweets, it shows that the content of @humasjakfire's tweets leads to informative messages, opens lines of communication, and serves as a medium of information for DKI Jakarta Fire Department followers. The findings obtained in this study indicate that the DKI Jakarta Fire Department constructs the content displayed in Informative content which leads to the perspective that informative messages can help followers find out information about fires in DKI Jakarta. Keyword : Twitter, Pemadam Kebakaran DKI Jakarta, Informatif, Microblogging. Dalam prosesnya, penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dan menggunakan paradigma positivisme dengan menganalisis isi pesan pada pada akun twitter @humasjakfire dengan kategorisasi bentuk pesan, sifat pesan, dan tipe gambar. Penelitian ini menggunakan tiga koder untuk membantu proses penelitian dengan mengisi lembar coding yang telah dibuat peneliti dan disepakati antara koder. Pada penelitian ini menganalisis akun twitter @humasjakfire pada periode 1-31 Agustus 2022 dengan populasi 260 tweet lalu menggunakan Aplikasi Spin Wheel menghasilkan 157 sampel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konten dari tweets @humasjakfire berisi mengenai pesan Informatif (95,5%), Persuasif (4,5%), dan koersif (0%). Kategorisasi bentuk pesan teks (12,7%), teks dan foto (52,8%), foto dan video (34,3%). Sedangkan pada kategorisasi tipe gambar didapatkan total animatedsubject inframe (15,29%), animated-peole inframe (35,67%) dan Nature (43.4%) Dari seluruh kategori yang ada pada tweets, menunjukkan bahwa konten tweets @humasjakfire mengarah pada pesan yang informatif, membuka jalur komunikasi, dan sebagai media informasi bagi followers Pemadam Kebakaran DKI Jakarta. Penemuan yang didapatkan pada penelitian ini menunjukkan bahwa Pemadam Kebakaran DKI Jakarta mengkonstrusi konten yang ditampilkan pada konten Informatif yang mengarah pada perspektif bahwa pesan informatif dapat membantu followers mengetahui informasi seputaran kebakaran di DKI Jakarta. Kata Kunci : Twitter, Pemadam Kebakaran DKI Jakarta, Informatif, Microblogging.
Actions (login required)
View Item |