SIMANUNGKALIT, TIDES OLOAN (2020) ANALISIS HUBUNGAN KECELAKAAN DENGAN KECEPATAN DAN VOLUME KENDARAAN DI JALAN RAYA SERANG KEBUPATEN TANGERANG STA 11+000- STA 17+000. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01] Cover.pdf Download (768kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02] bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (211kB) |
||
Text (BAB II)
03] bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (748kB) |
||
Text (BAB III)
04] bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (604kB) |
||
Text (BAB IV)
05] BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
06] BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (77kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07] Daftar pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (348kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08] Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Serang Highway has a very important role in the transportation system in the field of distribution of goods and services, , the condition of the Serang Highway STA Km 11 to STA Km 16 there are large factories that cause traffic congestion so that increasing traffic volume on the road, with a relatively straight road condition, and road conditions that are bumpy or damaged causing many drivers to neglect driving, the number of large vehicles that exceed the load capacity passes through these roads and vital facilities along the road sections such as warning signs, road markings, rest areas and so on have not functioned properly so that traffic violations that occur give rise to the potential for high accidents. Under these conditions this study aims to determine the profile of the accident on the road section and determine the criteria and hazardous segments for the highway. Which can be used as a reference for effective and efficient handling of traffic accidents. The method used by the study is the weighting method for Accident Equivalent Numbers (AEK), whereas to determine its accident-prone point (Blackspot) using the Upper Control Limit (UCL) and Upper Control Limit (BKA) methods. This research was conducted on the Serang highway in the Regency of Tangerang, Sta Km 11 to Sta Km 16. From this study it was found that there is a Blacksite Area, namely at the point of Km Km 15 to Sta Km 16, and the Blackspot point is located on the Km 15 attack road (in front of the Cikupa market etc. Cikupa district Cikupa district Tangerang regency). Some of the factors that cause accidents in the Blacksite & Blackspot areas are human error (50%), vehicle factor of 29.17%, and road condition factors of 20.83%, while for the largest types of accidents the most frequently occur in the area Blacksite & Blackspot are rear-hit by 43.75%, and vehicles that are most involved in accidents are motorbikes by 49.32%, for the most frequent time of traffic accidents is at 06.00 WIB - 13.00 WIB at 39.58%. Keywords: Blackspot, Blacksite, UCL Ruas Jalan Raya Serang memiliki peran yang sangat penting terhadap sistem transportasi di bidang disrtibusi barang maupun jasa, Ruas Jalan Raya Serang memiliki panjang 26 Km dan memiliki dua jenis tipe jalan yaitu 4/2D (4 Lajur 2 Arah Terbagi) dan 4/2UD (4 Lajur 2 Arah Tak Terbagi) pada STA 11+000 s/d STA 17+000 terdapat pabrik – pabrik besar yang menyebabkan padatnya lalu lintas sehingga meningkatnya volume lalu lintas di jalan tersebut, dengan kondisi ruas jalan yang relatif lurus, serta kondisi jalan yang banyak bergelombang atau rusak sehingga menyebabkan banyak pengemudi lalai dalam mengemudi, banyaknya kendaraan besar yang melebihi kapasitas muatan melewati ruas jalan tersebut dan fasilitas vital sepanjang ruas jalan seperti rambu-rambu peringatan, marka jalan, tempat istirahat dan lain sebagainya belum berfungsi dengan baik sehingga pelanggaran lalu lintas yang terjadi memunculkan potensi terjadinya kecelakaan yang cukup tinggi. Dengan kondisi tersebut penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil kecelakaan pada ruas jalan tersebut dan menentukan kriteria serta segmen berbahaya untuk jalan raya. Yang dapat dipakai sebagai acuan dalam penanganan yang efektif dan efisien tidak terjadi kecelakaan lalu lintas. Metode penelitian yang digunakan adalah metode pembobotan Angka Ekivalen Kecelakaan (AEK), sedangkan untuk menentukan titik rawan kecelakaan nya (Blackspot) menggunakan metode Upper Control Limit (UCL) dan Batas Kontrol Atas (BKA). Penelitian ini dilakukan di jalan raya serang Kabupaten tangerang STA 11+000 s/d STA 17+00 Dari penelitian ini didapatkan bahwa terdapat Area Blacksite yaitu pada titik STA 15+000 s/d STA 16+000, dan titik Blackspot terletak pada Jalan Raya Serang STA 15+300 (depan pasar Cikupa ds. Cikupa kec. Cikupa kab. Tangerang). Beberapa faktor penyebab kecelakaan pada area Blacksite & Blackspot tersebut adalah faktor manusia (human error) sebesar 50%, faktor kendaraan sebesar 29,17%, dan faktor kondisi jalan sebesar 20,83%, Sedangkan untuk jenis kecelakaan terbesar yang paling sering terjadi pada area Blacksite & Blackspot adalah tabrak belakang sebesar 43,75%, dan kendaraan yang paling banyak terlibat kecelakaan adalah sepeda motor sebesar 49,32%, untuk waktu kecelakaan lalu lintas yang paling sering terjadi adalah pada pukul 06.00 WIB – 13.00 WIB sebesar 39,58%. Kata Kunci : Blackspot, Blacksite, UCL.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | FT/SIP. 20 217 |
NIM/NIDN Creators: | 41115010055 |
Uncontrolled Keywords: | Blackspot, Blacksite, UCL |
Subjects: | 700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 770 Photography and Photographs/Seni Fotografi dan Foto 700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 770 Photography and Photographs/Seni Fotografi dan Foto > 778 Specific Fields of Photography/Bidang-bidang Khusus Seni Fotografi 700 Arts/Seni, Seni Rupa, Kesenian > 770 Photography and Photographs/Seni Fotografi dan Foto > 778 Specific Fields of Photography/Bidang-bidang Khusus Seni Fotografi > 778.3 Photopsychography/Fotopsikografi |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Sipil |
Depositing User: | ELMO ALHAFIIDH PUTRATAMA |
Date Deposited: | 17 May 2023 08:06 |
Last Modified: | 17 May 2023 08:06 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/77292 |
Actions (login required)
View Item |