ETIKA KOMUNIKASI VERBAL NETIZEN DALAM PENGGUNAAN RUANG PUBLIK PADA KOLOM KOMENTAR YOUTUBE "MAJELIS LUCU INDONESIA"

WIZAL, BIMA APRIZA (2023) ETIKA KOMUNIKASI VERBAL NETIZEN DALAM PENGGUNAAN RUANG PUBLIK PADA KOLOM KOMENTAR YOUTUBE "MAJELIS LUCU INDONESIA". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf

Download (413kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf

Download (158kB) | Preview
[img] Text (BAB I)
03 BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (200kB)
[img] Text (BAB II)
04 BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (304kB)
[img] Text (BAB III)
05 BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (196kB)
[img] Text (BAB IV)
06 BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (982kB)
[img] Text (BAB V)
07 BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (141kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (184kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (912kB)

Abstract

Youtube is a social media which has now become a new industry for its users. This is used by the public to get the latest information, but YouTube is often used as a platform to run businesses or just for entertainment, so it is necessary to pay attention to the messages that will be conveyed using good ethics. This study aims to determine the use of communication ethics that occurs in the comments column of the Indonesian Funny Council Youtube account. Then in this study using the notion of the Youtube Community Guideline (Community Guidelines) as a basis for understanding the ethics of communication in the process of analyzing this research. This study uses a constructivist paradigm with a case study method and uses data analysis techniques by Miles and Huberman. The researcher used an interview technique with one of the informants from the Indonesian Funny Council Youtube account and made observations on community comments from some of the video content in the form of documentation. Technical analysis with data reduction, data presentation and drawing conclusions. The observation technique is a technique for checking the validity of the data in this study. Based on the results of this study succeeded in concluding that communication ethics that occur in the use of public space in the Youtube comments column of the Indonesian Funny Council presents positive comments from netizens related to content that researchers have observed. Then, the use of language is given freedom of speech and is not focused on communication ethics and can take advantage of the use of netizens' language to promote sales and popularity. Keywords: Youtube, Social Media, Ethics, Verbal Communication, Netizens Youtube merupakan media sosial yang kini menjadi industri baru bagi para penggunanya. Hal tersebut digunakan oleh masyarakat untuk mendapatkan informasi terkini, tetapi sering kali Youtube dimanfaatkan sebagai platform untuk menjalankan bisnis-bisnis maupun sebagai hiburan semata, sehingga pesan yang akan disampikan perlu diperhatikan dengan menggunakan etika yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan etikakomunikasi yang terjadi pada kolom komentar akun Youtube Majelis Lucu Indonesia. Kemudian dalam penelitian ini menggunakan pengertian Community Guideline Youtube (Pedoman Komunitas) sebagai dasar pengertian etika komunikasi dalam proses analisis penelitian ini. Penelitian ini menggunakan paradigma kontrukvitis dengan metode studi kasus dan menggunakan teknik analisis data Miles dan Huberman. Peneliti menggunakan teknik wawancara dengan salah satu informan dari akun Youtube Majelis Lucu Indonesia dan melakukan observasi pada komentar masyarakat dari beberapa konten video dalam bentuk dokumentasi. Analisis teknisdengan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Teknik observasi merupakan teknik pemeriksaan keabsahan data pada penelitian ini. Hasil dari penelitian ini berhasil menyimpulkan etika komunikasi yang terjadi pada penggunaan ruang publik pada kolom komentar Youtube Majelis LucuIndonesia menyajikan komentar positif dari netizen terkait dengan konten yang sudah peneliti observasi. Kemudian, dalam penggunaan bahasa diberikan kebebasan berbicara dan tidak tertuju dengan etika komunikasi dan dapat memanfaatlkan penggunaan bahasa netizen untuk mempromosikan penjualan dan popularitas. Kata Kunci : Youtube, Media Sosial, Etika, Komunikasi Verbal, Netizen

Item Type: Thesis (S1)
Call Number CD: FK/BRD. 23 026
NIM/NIDN Creators: 44118010006
Uncontrolled Keywords: Youtube, Media Sosial, Etika, Komunikasi Verbal, Netizen
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika > 004.6 Interfacing and Communications/Tampilan Antar Muka (Interface) dan Jaringan Komunikasi Komputer > 004.61 Interfacing and Communications for Specific Types of Electronic Computers/Antarmuka dan Komunikasi untuk Jenis Komputer Elektronik Tertentu
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika > 004.6 Interfacing and Communications/Tampilan Antar Muka (Interface) dan Jaringan Komunikasi Komputer > 004.62 Interfacing and Communications Protocols (Standards)/Tampilan Antarmuka dan Protokol Komunikasi (Standar)
Divisions: Fakultas Ilmu Komunikasi > Penyiaran
Depositing User: MILA RISKA
Date Deposited: 12 May 2023 02:02
Last Modified: 12 May 2023 07:25
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/76932

Actions (login required)

View Item View Item