SAPUTRA, MOHAMMAD ALGIE EKA (2020) Perancangan Visual Ilustrasi Pada Buku Novel “Mahakurawa 1 : Cakra Manggilingan”. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (490kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
2. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (241kB) |
||
Text (BAB II)
3. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (334kB) |
||
Text (BAB III)
4. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (286kB) |
||
Text (BAB IV)
5. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (767kB) |
||
Text (BAB V)
6. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (386kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
7. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
8. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (619kB) |
Abstract
Mahakurawa is a novel that tells the epic of Mahabharata through Kurawa's perspective. Mahakurawa questioned what is good and what is evil and who is the true winner of Bharatayuda. Mahabharata teaches a lot of human values in it. The values contained in the Mahabharata story are at least sufficient to be learned and understood. A modern problem relevant to this is the lack of interest in reading Indonesian youth. Efforts in increasing interest in reading in the younger generation is the need for a media that can visually describe physical concepts. The main purpose of designing visual illustrations of the novel "Mahakurawa: Cakra Manggilingan" is as a communication medium that is packaged by visualizing the narrative of the story contained in the novel's book so that it can clarify the content and meaning of the story. Hope that the illustrated visual work that complements the novel book "Mahakurawa: Cakra Manggilingan" can make it easier for readers to understand and learn the values of the story and culture that contained in the novel. Key Word : mahabharata, novel, illustration, novel illustration Mahakurawa adalah novel yang menceritakan epos Mahabharata melalui sudut pandang Kurawa. Mahakurawa mempertanyakan apa yang baik dan apa yang jahat dan siapa sejatinya pemenang Bharatayuda. Mahabharata mengajarkan banyak sekali nilai – nilai kemanusiaan di dalamnya. Nilai-nilai yang terkandung dalam kisah Mahabharata sedikitnya cukup untuk dipelajari dan dipahami. Permasalahan modern yang relevan dengan hal ini adalah kurangnya minat baca remaja Indonesia. Upaya dalam peningkatan minat baca pada generasi muda adalah diperlukannya suatu media yang dapat menggambarkan konsep fisik secara visual. Tujuan utama perancangan visual ilustrasi novel “Mahakurawa: Cakra Manggilingan” ini adalah sebagai media komunikasi yang dikemas dengan cara memvisualisasikan narasi cerita yang terkandung dalam buku novel tersebut agar dapat memperjelas isi dan pemaknaan cerita. Diharapkannya karya visual ilustrasi yang melengkapi buku novel “Mahakurawa: Cakra Manggilingan” dapat memudahkan para pembaca untuk memahami dan mempelajari nilai-nilai cerita dan budaya yang terkandung dalam novel tersebut. Kata Kunci : mahabharata, novel, ilustrasi, ilustrasi novel
Actions (login required)
View Item |