KARA, MUHAMMAD BAGAS (2022) GAMBARAN KETERLIBATAN ORANG TUA (PARENTAL INVOLVEMENT) DALAM PENDIDIKAN YANG MEMILIKI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. Halaman Cover.pdf Download (273kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02. Abstrak.pdf Download (59kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (141kB) |
||
Text (BAB II)
04. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
||
Text (BAB III)
05. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (56kB) |
||
Text (BAB IV)
06. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (526kB) |
||
Text (BAB V)
07. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (49kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (96kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
10. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
This study intends to find out how the description of the involvement of parents in education for children with special needs. Parental involvement is a participatory interaction between parents and children where parents aim to encourage their children to change behavior and values that are considered the most appropriate so that children can grow and develop. Subjects in this study consisted of 4 subjects of parents who have children with special needs. This research design uses a qualitative method with a case study approach to get an in-depth picture. Data collection techniques used are interviews and observation. The significant others were required either to see the validity of the data. The result was that the four subjects showed different engagements influenced by several dominant factors. Single mothers are influenced by personal parental factors, child characteristics, economic status, family size, and tribal and cultural factors. Single fathers are influenced by personal factors of parents, education, and economic and social status. In complete parents, it is influenced by factors of the child's characteristics, tribal and cultural, as well as economic and social status Keywords: Parental involvement, Education, Children with Special Needs Penelitian ini bermaksud untuk mengetahui bagaimana gambaran keterlibatan orang tua dalam pendidikan yang memiliki anak berkebutuhan khusus. Keterlibatan orang tua merupakan suatu keikutsertaan interaksi antara orangtua dengan anak dimana orangtua bertujuan untuk mendorong anaknya untuk mengubah tingkah laku serta nilai-nilai yang dianggap paling tepat agar anak dapat tumbuh dan berkembang. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 4 subjek orang tua yang memiliki anak berkebutuhan khusus. Desain peneitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus untuk mendapat gambaran yang mendalam. Teknik pengambilan data yang digunakan adalah wawancara dan observasi. Dalam penelitian ini Significant other juga diperlukan untuk mengetahui keabsahan data. Hasil yang didapatkan yaitu bahwa keempat subjek menunjukan keterlibatan yang berbeda yang dipengaruhi oleh beberapa faktor dominan. Ibu tunggal dipengaruhi oleh faktor personal orang tua, faktor karakteristik anak, status ekonomi, besar keluarga, serta kesukuan dan kebudayaan. Pada ayah tunggal dipengaruhi oleh faktor personal orang tua, pendidikan, serta status ekonomi dan sosial. Pada orang tua lengkap dipengaruhi oleh faktor karakteristik anak, kesukuan dan kebudayaan, serta status ekonomi dan sosial Kata Kunci: Keterlibatan orang tua, Pendidikan, Anak Berkebutuhan Khusus
Actions (login required)
View Item |