ULANDARI, OKTA (2022) AKTIVITAS PUBLIKASI MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM AKUN @ABOUTTNG SEBAGAI MEDIA INFORMASI PADA MASYARAKAT KOTA TANGERANG. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (714kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (171kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (642kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (632kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (470kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (247kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (378kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
The development of information and communication technology has made the number of internet users increase, including in Indonesia. Apart from Facebook and Twitter, a very popular and fast-growing medium is Instagram. This study aims to analyze the publication activity on the @abouttng Instagram account in delivering information to the people of the city of Tangerang. This study uses the concept of new media theory developed by Pierre Levy. In the new media theory there is a view of social media, namely the view of social media as social interaction, which distinguishes the media according to their proximity to face-to-face interactions. The method used is qualitative descriptive. Data collection was obtained through in-depth interviews, literature study and documentation. The results of this study discuss the publication activities carried out through Instagram @abouttng as a medium of information for the people of Tangerang city, there are 6 contents of communication, namely: Culinary tourism and tourist destinations, News, Educational information, Information on routines in the Tangerang environment, Live Instagram, Other information (Supporting content such as #JombloTNG, #TebakTNG, ILM, discounts, government events in Tangerang). Activities in disseminating information are considered successful, seen from the increase in the number of followers and followers who want to visit the published place. Keywords: Social Media, Instagram, Publication, Information Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi membuat jumlah pengguna internet semakin meningkat, termasuk di Indonesia. Selain Facebook dan Twitter, media yang sangat populer dan tumbuh dengan cepat adalah Instagram.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis aktivitas publikasi pada akun Instagram @abouttng dalam penyampaian informasi pada masyarakat kota Tangerang. Penelitian ini menggunakan konsep teori media baru yang dikembangkan oleh Pierre Levy.Dalam teori media baru terdapat pandangan mengenai media sosial yaitu pandangan media sosial sebagai interaksi sosial, yang membedakan media menurut kedekatannya dengan interaksi tatap muka. Metode yang digunakan kualitatif bersifat deskriptif. Pengumpulan data diperoleh melalui wawancara mendalam, studi kepustakaan dan dokumentasi. Hasil penelitian ini membahas aktivitas publikasi yang dilakuakan melalui Instagram @abouttng sebagai media informasi masyarakat kota Tangerang,terdapat 6 isi komunikasi yaitu: Wisata kuliner dan destinasi wisata, News, Informasi pendidikan, Informasi rutinitas di lingkungan Tangerang, Live Instagram, Informasi lainnya (Konten pendukung seperti #JombloTNG, #TebakTNG, ILM, diskon, Event pemerintah di Tangerang).Aktivitas dalam menyebarkan informasi dinilai berhasil, dilihat dari kenaikan jumlah followers dan followers yang mau menggunjungi tempat yang di publikasikan. Kata Kunci : Media Sosial, Instagram, Publikasi, Informas
Actions (login required)
View Item |