HANDOKO, RIDDHO (2022) RANCANG BANGUN CHATBOT UNTUK PENCARIAN CHAPTER EVALUASI KERUSAKAN PADA MAINTENANCE MANUAL PESAWAT TERBANG (STUDI KASUS PADA PT.XYZ). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (716kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (156kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (138kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (117kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (219kB) |
||
Text (BAB VI)
08 Bab 6.pdf Restricted to Registered users only Download (292kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
09 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (160kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
10 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (258kB) |
Abstract
Delays in aircraft flight schedules has resulted in great losses, both for airlines and passengers. This could happened due to technical problems or weather problems. However, it cannot be denied that what happened was a technical problem caused by human factors in the form of negligence and lack of accuracy when carrying out aircraft maintenance. Timeliness in maintenance and airworthiness are the most considered by aircraft maintenance companies. In carrying out aircraft maintenance, always refer to the maintenance manual which contains so many and complex chapters and sub-chapters that finding the appropriate evaluation chapter for the location of the damage to the aircraft takes a long time, while accuracy is a requirement for the feasibility of flying an aircraft achieved. Therefore we need a system that is able to help find the evaluation chapter quickly and purposefully. This research utilizes the technology of using a website-based chatbot with a contextual concept. Javascript and JQuery Ajax modules are used to perform database checks. To beautify the appearance of the website using HTML and CSS. Based on the results of alpha testing by giving 13 questions to the chatbot system, the answers given are in accordance with the needs. Meanwhile, in beta testing by giving questionnaires to 25 respondents at PT.XYZ, it showed results in the form of answers to each question given with an average percentage of 89% in the 'strongly agree' category. Keywords : Chatbot, Evaluasi, JQuery, HTML, CSS. Keterlambatan jadwal terbang pesawat udara mengakibatkan kerugian yang besar, baik bagi maskapai penerbangan maupun penumpang. Hal tersebut dapat terjadi karena kendala teknis ataupun kendala cuaca. Namun tidak dapat dipungikiri apabila yang terjadi adalah kendala teknis yang disebabkan karena faktor manusia yang berupa kelalaian dan kurangnya ketelitian saat melakukan perawatan pesawat udara. Ketepatan waktu dalam perawatan dan kelayakan terbang menjadi hal yang paling dipertimbangkan oleh perusahaan perawatan pesawat udara. Dalam melakukan perawatan pesawat udara, selalu mengacu pada panduan manual perawatan yang berisi chapter serta sub chapternya yang begitu banyak dan kompleks sehingga dalam pencarian chapter evaluasi yang sesuai dengan lokasi kerusakan pada pesawat terbang membutuhkan waktu yang lama sedangkan ketelitian menjadi tuntutan agar kelayakan terbang suatu pesawat udara tercapai. Oleh karena itu diperlukan sebuah system yang mampu membantu pencarian chapter evaluasi dengan cepat dan terarah. Penelitian ini memanfaatkan teknologi penggunaan Chatbot berbasis website dengan konsep kontekstual. Javascript dan modul JQuery Ajax digunakan untuk melakukan pengecekan pada database. Untuk mempercantik tampilan website menggunakan HTML dan CSS. Berdasarkan hasil pengujian alpha dengan memberikan 13 pertanyaan pada sistem chatbot, jawaban yang diberikan sudah sesuai dengan kebutuhan. Sedangkan pada pengujian beta dengan pemberian kuesioner kepada 25 orang responden di PT.XYZ menunjukkan hasil berupa jawaban pada setiap pertanyaan yang diberikan dengan rata – rata persentase 89% pada kategori ‘sangat setuju’. Kata kunci: Chatbot, Evaluasi, JQuery, HTML, CSS.
Actions (login required)
View Item |