ELISABETH, HESTI ANNA (2022) PERAN SISTEM INFORMASI PERENCANAAN PROYEK DALAM KOMUNIKASI INTERNAL PERUSAHAAN (Studi Kasus: Direktorat Technology PT SiCepat Ekspres Indonesia). S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1. Hal Cover.pdf Download (589kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak.pdf Download (247kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
3. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (290kB) |
||
Text (BAB II)
4. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (572kB) |
||
Text (BAB III)
5. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (324kB) |
||
Text (BAB IV)
6. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (878kB) |
||
Text (BAB V)
7. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (261kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (347kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
9. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (518kB) |
Abstract
Indonesia and even the world is experiencing and feeling a phenomenon called the COVID-19 pandemic, since then there have been many government policies and government recommendations for Indonesian citizens, especially in doing work. The impact of the Covid-19 pandemic has certainly made some companies make adjustments to survive, and in practice A company is an organization with a purpose. Organizations within the company have the same goals, and of course each individual strives to achieve these goals. Internal Communications faces new challenges where there is a limitation of meetings that are usually held before COVID-19 arrives. This research was carried out at the Technology Directorate of PT SiCepat Ekspress, This study aims to explain the role of the project planning information system in the COVID-19 phenomenon using the CMC theory, Internal Communication, Organizational Communication, This study also looks at the direction of communication and also the supporting and inhibiting factors communication. The research method used is a case study. Through a qualitative approach, researchers are encouraged to investigate more deeply the role of project planning information systems in internal communication. The results of this study indicate that communication during the pandemic is carried out through a project planning information system that is integrated with video conference or media chat so that downward, upward and sideways communication can be carried out in two directions to achieve communication goals, not only that but teamwork. is the lifeblood of internal communication. The obstacles faced are technical problems where all media need the internet to be connected, if the internet owned by employees is of poor quality then communication will be hampered. Keywords: Internal Communication, Communication Direction, CMC Indonesia bahkan dunia sedang mengalami dan merasakan satu fenomena bernama pandemik COVID-19, sejak saat itu banyak kebijakan pemerintah dan anjuran pemerintah untuk warga Indonesia terutama dalam melakukan pekerjaan. Dampak pandemi Covid-19 tentu membuat beberapa perusahaan melakukan penyesuaian untuk tetap bertahan, dan dalam praktiknya perusahaan adalah sebuah organisasi yang memiliki tujuan. Organisasi yang ada di dalam perusahaan memiliki tujuan yang sama, dan tentunya masing-masing individu berusaha untuk mencapai tujuan tersebut. Komunukasi Internal menghadapi tantangan baru dimana adanya batasan pertemuan yang biasa dilakukan sebelum COVID-19 hadir. Penelitian ini dilaksanakan di Direktorat Technology PT SiCepat Ekspress, Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan peran Sistem Informasi Perencanaan Proyek dalam fenomena COVID-19 yang menggunakan teori CMC, Komunikasi internal, Komunikasi Organisasi, Penelitian ini juga melihat bagaimana arah komuniksi dan juga faktor pendukung dan faktor penghambat komunikasi. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus. Melalui pendekatan kualitatif, peneliti didorong untuk menyelidiki lebih dalam peran Sistem informasi perencanaan proyek dalam komunikasi internal. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa komunikasi yang dilakukan selama pandemik dilakukan melalui sistem informasi perencanaan proyek yang terintegrasi dengan video conference ataupun media chatting sehingga arah komunikasi ke bawah, keatas dan kesamping dapat dilakukan dua arah untuk mencapai tujuan komunikasi, bukan hanya itu saja tapi kerjasama team adalah nyawa dari komunikasi internal. Hambatan yang dihadapi adalah gangguan teknis dimana semua media membutuhkan internet untuk terhubung, jika internet yang dimiliki karyawan kualitasnya buruk maka komunikasi yang terjadi akan terhambat. Kata Kunci: Komunikasi Internal, Arah Komunikasi, CMC
Actions (login required)
View Item |