ECTAVIANUS, ECTAVIANUS (2022) Penerapan Strategi Komunikasi Pemasaran Digital untuk Mempertahankan Volume Penjualan Polis Asuransi di Era Pandemi Covid-19: Sebuah Penelitian Deskriptif Kualitatif pada PT MRT Eagles Favor. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
cover.pdf Download (414kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
Abstrak.pdf Download (94kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (290kB) |
||
Text (BAB II)
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (376kB) |
||
Text (BAB III)
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (252kB) |
||
Text (BAB IV)
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (178kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (220kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (399kB) |
Abstract
The COVID-19 pandemic has changed the way people communicate. Various restrictions set by the government cause people to find it difficult to communicate face to face. Sales of insurance products, which in the pre-pandemic era relied a lot on face-to-face communication, had to change their communication strategy with customers and prospective customers by using other methods. Marketing communication used by PT MRT Eagles Favor before the covid 19 pandemic was using "Personal Selling" but after the covid 19 pandemic it became digital communication. This study aims to determine the marketing communication strategy of PT MRT Eagles Favor to maintain the sales volume of insurance policies in the era of the covid 19 pandemic. The theoretical basis used in this research is marketing communication theory, marketing communication mix theory, SWOT analysis theory, Segmentation theory, Targeting and positioning, 4P theory and strategy concept theory. The researcher uses the post positivism paradigm in this study. The research used is a qualitative research method with a descriptive approach. The data in this study is divided into two, namely primary data and secondary data. Data was collected by means of in-depth interviews and observation. In this study, the data validity technique used data triangulation techniques. The results of this study show that PT MRT Eagles Favor's marketing communication strategy during the covid-19 pandemic uses Whatapp and Zoom digital media as a means of communicating with customers and prospective customers. PT MRT Eagles Favor also uses social media, namely Youtube and Instagram for its messages and promotions. This change in marketing communication strategy was carried out as an effort to maintain sales in the era of the covid-19 pandemic. The results show that the digital marketing communication strategy implemented by PT MRT Eagles Favor has succeeded in maintaining the number of sales in the era of the covid-19 pandemic. Key Words : Marketing communication, marketing communication strategy, digital media, social media Pandemi covid-19 telah mengubah cara berkomunikasi banyak orang. Berbagai pembatasan yang ditetapkan pemerintah menyebabkan masyarakat kesulitan dalam melakukan komunikasi tatap muka langsung. Kalangan penjual produk asuransi yang di era sebelum pandemi banyak mengandalkan komunikasi tatap muka langsung harus mengubah strategi komunikasi dengan nasabah dan calon nasabah dengan menggunakan cara lain. Komunikasi pemasaran yang di gunakan oleh PT MRT Eagles Favor sebelum adanya pandemi covid-19 adalah menggunakan “Personal Selling” namun setelah adanya pandemi covid-19 menjadi komunikasi pemasaran digital. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Strategi komunikasi pemasaran PT MRT Eagles Favor untuk mempertahankan volume penjualan polis asuransi di era pandemi covid-19. Landasan teori yang digunakan dalam pemenelitian ini adalah teori komunikasi pemasaran, teori bauran komunikasi pemasaran, teori analisis SWOT, teori Segmenting, Targeting dan positioning, teori 4P dan teori konsep strategi. Peneliti menggunakan paradigma post positivisme pada penelitian ini. Penelitian yang digunakan yaitu menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Data dalam penelitian ini terbagi menjadi dua yaitu data primer dan data sekunder. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara mendalam (in depth) dan observasi. Penelitian ini menggunakan tehnik triagulasi data untuk menguji keabsahan data. Hasil penelitian ini menunjukkan strategi komunikasi pemasaran PT MRT Eagles Favor selama masa pandemi covid-19 menggunakan media digital Whatsapp dan Zoom sebagai sarana berkomunikasi dengan nasabah dan calon nasabahnya. PT MRT Eagles Favor juga menggunakan media sosial yaitu Youtube dan Instagram untuk media pesan dan promosinya. Pengubahan strategi komunikasi pemasaran ini dilakukan sebagai upaya mempertahankan penjualan di era pandemi covid-19. Hasil penelitian menunjukkan strategi komunikasi pemasaran digital yang diterapkan PT MRT Eagles Favor telah berhasil mempertahankan jumlah penjualan di era pandemi covid-19. Kata Kunci : Komunikasi pemasaran, strategi komunikasi pemasaran, media digital, media sosial
Actions (login required)
View Item |