UBAIDILLAH, FAJAR (2022) RANCANG BANGUN ALAT MONITORING KEMIRINGAN PESAWAT SAAT AIRCRAFT JACKING BERBASIS IOT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Restricted to Registered users only Download (372kB) |
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Restricted to Registered users only Download (187kB) |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (189kB) |
|
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (607kB) |
|
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (559kB) |
|
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (833kB) |
|
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (161kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Airplanes are one of the many types of transportation that are often used to travel long distances in a short time. Along with its use, aircraft are required to being checked and maintain the airworthiness of the aircraft. One of the tasks of aircraft maintenance is aircraft jacking. Or commonly called an airplane jack, the same as in a car that has a jack for, for example, changing car tires. There were several incidents that caused damage to the fuselage due to the tip of the jack point or the end of the jacking tool slipping from its placement point, due to the tilt of the aircraft that was not properly monitored. Therefore, this study aims to design a tilt monitoring tool for aircraft jacking based on the Internet of Things. This study uses the MPU6050 sensor which reads the condition of the aircraft in 3 axes, namely x, y and z or roll conditions, pitch conditions and yaw conditions, and uses an ESP32 microcontroller to process the data and send it to the ESP web server with the help of several related libraries. For the appearance itself, apart from using a web server that can be accessed via the user's browser, there is an LED screen to show the readings on the device. Based on the results this research that has been carried out, the results of using the MPU6050 sensor and being compared with digital inclinometer to measure the angle of inclination have an average difference of 0.029 degrees for the x-axis, and 0.021 degrees on the y-axis, and have a percentage error on the x-axis: 5.761 percent and on the y-axis: 3,531 percent. Keywords: Aircraft Jacking, MPU6050, ESP32, tilt angle, ESP web server Pesawat terbang merupakan satu dari banyaknya alat transportasi yang sering digunakan untuk menempuh perjalanan jauh dengan waktu yang singkat. Seiring dengan penggunaannya, pesawat terbang diharuskan untuk melakukan pengecekan dan perawatan kelaikan udara dari pesawat (airwotrhiness of aircraft). Salah satu task dari maintenance pesawat terbang adalah aircraft jacking. Atau biasa disebut dongkrak pesawat, sama halnya seperti pada mobil yang memiliki dongkrak untuk misalnya mengganti ban mobil. Sempat terjadi beberapakali insiden yang menyebabkan kerusakan pada badan pesawat dikarenakan terkena ujung dari jack point atau ujung alat jacking pesawat yang tergelincir dari titik penempatannya, disebabkan kemiringan pesawat yang tidak terawasi dengan baik. Maka dari itu penelitian ini bertujuan untuk merancang alat monitoring kemiringan pesawat saat aircraft jacking berbasis Internet of Things. Penelitian ini menggunakan sensor MPU6050 yang membaca kondisi pesawat dalam 3 sumbu yaitu x,y dan z atau kondisi roll , kondisi pitch dan kondisi yaw, serta menggunakan mikrokontroler ESP32 untuk memproses datanya dan mengirimkan ke ESP web server dengan bantuan beberapa library terkait. Untuk tampilannya sendiri selain menggunakan web server yang bisa diakses melalui browser pengguna, terdapat layar LED untuk menunjukkan pembacaan di alatnya. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, didapatkan hasil penggunaan sensor MPU6050 dibandingkan dengan penggunaan inclinometer digital untuk mengukur sudut kemiringan memiliki rata-rata perbedaan 0.029 derajat untuk sumbu x , dan 0.021 derajat pada sumbu y , serta memiliki presentase error pada sumbu x : 5.761 persen dan pada sumbu y : 3.531 persen. Kata kunci: Aircraft Jacking, MPU6050, ESP32, sudut kemiringan, ESP web server
Actions (login required)
View Item |