CANDRA, ROBY (2014) PENGUKURAN KINERJA DENGAN BALANCED SCORECARD PADA SEKOLAH TINGGI TEKNOLOGI MUTU MUHAMMADIYAH (STTM) TANGERANG. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta-Menteng.
|
Text (Cover)
Hal Cover.pdf Download (333kB) | Preview |
|
Text (Abstrak)
Abstrak.pdf Restricted to Registered users only Download (119kB) |
||
Text (Bab 1)
Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (99kB) |
||
Text (Bab 2)
Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (528kB) |
||
Text (Bab 3)
Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (415kB) |
||
Text (Bab 4)
Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (919kB) |
||
Text (Bab 5)
Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (272kB) |
||
Text (Bab 6)
Bab 6.pdf Restricted to Registered users only Download (51kB) |
Abstract
Competition among higher education become more tight in the era of globalization. Good performance and quality are the key factors to win the the competition. Therefore, higher education need to measure its performance to keep and improve its quality. One of the perfomance measurement approach is Balanced Scorecard. The Balanced Scorecard is a strategic performance management framework that has been designed to help an organisation monitor its performance and manage the execution of its strategy by breaking into four interconnected perspectives: Financial, Customer, Internal Processes and Learning & Growth. This paper aims to use Balanced Scorecard approach to measure STTM Muhammadiyah’s performance. Analysis descriptive also applied in this research. The seconder and primer data were used for collecting the data of the research, and the respondent participate in this research is lecturers /staffs and students. The result of the research indicated that the implementation of balance scorecard : (1) financial perspective categorized “very good”, it was based on the financial report indicated that the financial managed economically, effectively, and efficiently. (2) customer perspective got “quite good” score. (3) Internal business process in STTM Muhammadiyah categorized “quite good” in facilitating infrastructure, innovation, and the college costumers service. (4) growth and learning perspective categorized “good”. It because the college always try to support for the development of human resources, and the availability of information technology. Finally, the research found that the performance of STTM Muhammadiyah categorized “good”. From the research founding is expected :(1) the college should make effort to more improving the college performance. (2) the fulfillment of infrastructure needs especially representative parking area (3) the fulfillment of qualified lecturers with S-2 and S-3degree. The consequently, it will enhance the community trust to STTM Muhammadiyah. Keywords: Performance Measurement, Balanced Scorecard, Financial Perspective, Customer's Perspective, Internal Business Process Perspective, Learning and Growth Perspective Di zaman globalisasi seperti sekarang ini, kompetisi dan persaingan yang terjadi antar lembaga pendidikan untuk menjadi yang terbaik sangatlah ketat. Lembaga pendidikan berlomba-lomba untuk meningkatkan kualitas dan kinerjanya, untuk itu dibutuhkan suatu pengukuran kinerja yang dapat digunakan oleh manajemen untuk melakukan evaluasi terhadap performa lembaga dan perencanaan tujuan di masa mendatang. Tingkat persaingan yang semakin hebat menjadikan perguran tinggi harus mampu melihat dirinya dalam berbagai kondisi. Balanced scorecard dapat menjadi altenatif pengukuran yang tepat untuk diadopsi oleh kampus. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana kinerja STTM Muhammadiyah dengan menggunakan empat perspektif Balanced Scorecard yaitu: (1) perspektif Keuangan, (2) perspektif pelanggan, (3) perspektif proses internal bisnis, dan (4) perspektif pertumbuhan dan pembelajaran. Penelitian ini menggunakan rancangan deskriptif dengan obyek STTM Muhammadiyah. Teknik pengumpulan data menggunakan data sekunder dan data primer. Responden yang terlibat adalah dosen/pegawai dan mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat pencapaian penerapan Balanced Scorecard ditinjau dari (1) Perspektif keuangan sangat baik berdasarkan laporan keuangan yang memenuhi syarat ekonomis, efektif, dan efisien.(2) Perspektif pelanggan memperoleh nilai cukup baik berdasarkan tingkat kepuasan pelanggan terhadap pelayanan sekolah, (3) Perspektif bisnis internal juga dinilai cukup baik berdasarkan indikator telah tersedianya sarana prasarana yang relatif lengkap, inovasi, operasi serta Pelayanan Pelanggan sekolah. (4) Perspektif pertumbuhan dan pembelajaran dinilai baik, karena dukungan pengembangan dari atasan baik dan usaha peningkatan ketersediaan perangkat teknologi informasi. Pada akhirnya dapat diketahui kinerja Sekolah Tinggi Teknologi Mutu Muhammadiyah secara komprehensif berada pada level baik. Dari hasil penelitian ini diharapkan (1) pihak pengelolah STTM hendaknya berupaya untuk lebih meningkatkan kinerja yang masih berada pada ketercapaian "baik" menjadi tingkat ketercapaian "sangat baik", (2) pemenuhan kebutuhan sarana dan prasarana terutama tempat parkir yang representatif (3) terpenuhinya kualifikasi dosen yang berpendidikan S-2 dan S-3. sehingga pada akhirnya akan meningkatkan kepercayaan masyarakat pada STTM Muhammadiyah. Kata Kunci: Pengukuran Kinerja, Balanced Scorecard, Perspektif Keuangan, Perspektif Pelanggan, Perspektif Bisnis Internal, Perspektif Pertumbuhan dan Pembelajaran
Item Type: | Thesis (S2) |
---|---|
Call Number CD: | CDT-553-14-013 |
NIM/NIDN Creators: | 55311120023 |
Uncontrolled Keywords: | Pengukuran Kinerja, Balanced Scorecard, Perspektif Keuangan, Perspektif Pelanggan, Perspektif Bisnis Internal, Perspektif Pertumbuhan dan Pembelajaran, Performance Measurement, Balanced Scorecard, Financial Perspective, Customer's Perspective, Internal Business Process Perspective, Learning and Growth Perspective |
Subjects: | 600 Technology/Teknologi > 670 Manufacturing/Manufaktur, Pabrik-pabrik |
Divisions: | Pascasarjana > Magister Teknik Industri |
Depositing User: | ORYZA LUVITA |
Date Deposited: | 02 Apr 2022 02:39 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 06:49 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/59242 |
Actions (login required)
View Item |