KONSTRUKSI SOCIAL MEDIA ENTREPRENEURSHIP BEAUTY VLOGGER PADA YOUTUBE

FAUZIAH, EVI (2021) KONSTRUKSI SOCIAL MEDIA ENTREPRENEURSHIP BEAUTY VLOGGER PADA YOUTUBE. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta-Menteng.

[img] Text (COVER)
01 COVER - Evi Fauziah.pdf

Download (2MB)
[img] Text (BAB 1)
02 BAB 1 - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (BAB 2)
03 BAB 2 - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (BAB 3)
04 BAB 3 - Evi Fauziah.pdf

Download (1MB)
[img] Text (BAB 4)
05 BAB 4 - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (BAB 5)
06 BAB 5 - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN - Evi Fauziah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

The internet has an important role in increasing people's communication, work, and doing business. Social media as a site that allows people to create online communities and content sharing by users. Data from the Global Digital 2021 Reports from We Are Social and Hootsuite shows that YouTube is the social media platform with the highest 93.8 percent users in Indonesia compared to other social media. Followed by the emergence of a new entrepreneurial community on YouTube. Beauty vlogger as a beauty video maker on YouTube earns income from the video content uploaded. The purpose of this study is to explain how the Social Media Entrepreneurship Beauty Vlogger construction manages YouTube accounts to generate profits by producing content and analyzing it from the perspective of Social Construction of Technology. The theory in this study is the theory of new media by Denis McQuail, the concept of social media entrepreneurship by Uyesi Berat Cicek, and the theory of social construction of technology by Trevor Pinch and Wiebe Bijker. This type of research is qualitative using case study methods and constructivist paradigms. Data collection was obtained by in-depth interviews with five beauty vloggers and observations. The results of this study are beauty vloggers see that there is an opportunity for entrepreneurship on YouTube and then take content management more seriously. Social media entrepreneurship infrastructure consists of brilliant ideas, innovation, and internet access. Beauty vloggers earn from YouTube content production, making this profession as a hobby, main source of income, and career support. ==== Internet memiliki peran penting dalam peningkatan orang berkomunikasi, bekerja, dan melakukan bisnis. Sosial media sebagai situs yang memungkinkan orang untuk membuat komunitas online dan content sharing oleh pengguna. Data dari Global Digital 2021 Reports dari We Are Social dan Hootsuite menunjukkan bahwa YouTube adalah platform sosial media dengan users tertinggi 93,8 persen di Indonesia dibandingkan dengan sosial media lainnya. Diikuti dengan munculnya komunitas entrepreneurship baru pada YouTube. Beauty vlogger sebagai pembuat video kecantikan di YouTube mendapat penghasilan dari konten video yang diunggahnya. Tujuan penelitian ini untuk memaparkan bagaimana konstruksi Social Media Entrepreneurship Beauty Vlogger mengelola akun YouTube hingga menghasilkan keuntungan dengan memproduksi konten dan menganalisisnya dari perspektif Social Construction of Technology. Teori dalam penelitian ini adalah Teori Media Baru oleh Denis McQuail, konsep Social Media Entrepreneurship oleh Uyesi Berat Cicek, dan Teori Social Construction of Technology oleh Trevor Pinch dan Wiebe Bijker. Jenis penelitian adalah kualitatif menggunakan metode studi kasus dan paradigma konstruktivis. Pengumpulan data diperoleh dengan wawancara mendalam terhadap lima orang beauty vlogger dan observasi. Hasil penelitian ini yaitu beauty vlogger melihat ada peluang entrepreneurship di YouTube kemudian melakukan pengelolaan konten yang lebih serius. Infrastruktur social media entrepreneurship terdiri dari ide brilian, inovasi, dan akses internet. Beauty vlogger mendapat penghasilan dari produksi konten YouTube, menjadikan profesi ini sebagai hobi, penghasilan utama, dan pendukung karir.

Item Type: Thesis (S2)
NIM/NIDN Creators: 55218110023
Uncontrolled Keywords: Social Media Entrepreneurship, Beauty Vlogger, YouTube
Subjects: 300 Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 300. Social Science/Ilmu-ilmu Sosial > 302 Social Interaction, Interpersonal Relations/Interaksi Sosial, Hubungan Antarpersonal > 302.2 Communication/Komunikasi
Divisions: Pascasarjana > Magister Ilmu Komunikasi
Depositing User: Priyo Raharjo
Date Deposited: 08 Feb 2022 06:45
Last Modified: 08 Feb 2022 06:45
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/55603

Actions (login required)

View Item View Item