NURDIN, MUHAMMAD FEISAL (2020) PERANCANGAN MEDIA PROMOSI TENUN SONGKET SILUNGKANG SUMATERA BARAT. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (COVER)
a. cover NEW.pdf Download (253kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
b. BAB 1 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (83kB) |
||
Text (BAB II)
c. BAB 2 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) |
||
Text (BAB III)
d. BAB 3 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (383kB) |
||
Text (BAB IV)
e. BAB 4 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
||
Text (BAB V)
f. BAB 5 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (212kB) |
||
Text (BAB VI)
g. BAB 6 NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (49kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
h. KEPUSTAKAAN NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (50kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
i. LAMPIRAN NEW.pdf Restricted to Registered users only Download (221kB) |
Abstract
Silungkang songket weaving is an art craft product owned by Silungkang village. Songket SIlungkang it self has been widely known and only known by the age group, not the young. Even though as we know, weaving is one of the traditional Indonesian arts crafts that craftsmen are very rarely found. Therefore, the designer sees the Silungkang songket promotion process which is less effective. So the designer provides a solution by creating a new promotional media, namely by using animation so that consumers become more interested in songket weaving, especially the songket Silungkang west Sumatera. This Silungakng Songket Weaving promotion uses 2D animation with illustration techniques with a little additional text to strengthen Voive Over. The object that is illustrated directly uses a photo that is in accordance with the conditions for making songket in Silungkang without reducing the originality of object. For this character the design ises its own originality character. It is hoped that in the future the existance of promotional media using animation can introduce young people to this Silungkang songket and of course it can preserve the culture of weaving in Silungkang. Keywords: Promotion, Silungkang Songket Weaving, Animation Tenun Songket Silungkang merupakan sebuah produk kerajinan seni yang dimiliki Desa Silungkang. Songket Silungkang sendiri sudah banyak diketahui namun hanya kalangan usia Tua saja bukan pada kalangan muda. Padahal seperti yang kita ketahui tenun adalah salah satu seni kerajinan tradisional khas Indonesia yang sudah sangat jarang ditemui pengrajinnya. Maka dari itu perancang melihat proses promosi songket Silungkang yang kurang efektif. Maka perancang memberikan solusi dengan membuat media promosi baru yaitu dengan menggunakan animasi agar konsumen menjadi lebih tertarik dengan tenun songket, terutama songket Silungkang Sumatera Barat. promosi Tenun Songket Silungkang ini menggunakan animasi 2D dengan Teknik ilustrasi dengan sedikit tambahan teks untuk memperkuat pada Voice Over. Objek yang di ilustasikan langsung menggunakan foto yang sesuai dengan keadaan pembuatan songket yang ada di Silungkang tanpa mengurangi ke aslian pada objek. Untuk karakter ini perancangan memakai karakter originalitas sendiri. Harapan kedepan dengan adanya media promosi dengan menggunakan animasi dapat mengenalkan pada kalangan muda mengenai songket Silungkang ini dan tentunya dapat melestarikan budaya bertenun yang ada di Silungkang ini. Kata Kunci: Promosi, Tenun Songket Silungkang, Animasi
Actions (login required)
View Item |