PRAKOSO, AGAM (2020) ANALISA RISIKO KESELAMATAN DAN KESEHATAN KERJA (K3) PADA PEKERJAAN DIAFRAGMA DI PROYEK JALAN TOL BECAKAYU (BEKASI, CAWANG, DAN KAMPUNG MELAYU) SEKSI II-A. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
1.cover.pdf Download (253kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
6. BAB I Pendahuluan.pdf Restricted to Registered users only Download (50kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
7. BAB II Tinjauan Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (231kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
8. BAB III_Agam Prakoso.pdf Restricted to Registered users only Download (242kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
9. BAB IV Hasil dan analisis.pdf Restricted to Registered users only Download (428kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
10. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (37kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
11. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (37kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
12. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (351kB) |
Abstract
This study discusses the risk analysis of Occupational Safety and Health (K3) of diaphragm work in the Becakayu Toll Road Section-IIA construction project, using the HIRADC (Hazard Identification, Risk Assessment, & Determinig Control) method. The diaphragm work on the Kalimalang arterial road poses a high risk to both road users and project workers. Therefore it is necessary to identify the hazards and risks to the project. The technique used by the writer in this research uses interviews and questionnaires to the workers in Becakayu Toll Road Project Section IIA. After the data is obtained, the data will be processed using the HIRADC method to identify the problem and determine the probability and severity values, then calculate the risk value by distributing questionnaires directly to the workers in the Becakayu Toll Road Project. The assessment is based on guidelines (AS / NZS 4360), the categories of risk likelihood and impact that have been determined, then the likelihood and impact results obtained are entered into a risk matrix table that will produce a risk rating, after which treatment and prevention will be known to minimize accidents. which will be validated by expert experts. The results of this study obtained a risk assessment index for diaphragm work in the Becakayu Toll Road Project Section-IIA and various risk control measures that can be carried out to minimize accidents in diaphragm work. Risk control can be done by reducing the likelihood and severity level that can arise from this risk, by following the Hierarchy of Control according to the American National Standard Institute (ANSI), namely: Elimination, Substitution, Technical Control, Administrative Control, and Use of Personal Protective Equipment. With risk control efforts, it is expected to reduce the rate of accidents in the project. Keywords: Diaphragm, HIRADC, Questionnaire, Toll Road Penelitian ini membahas tentang analisa risiko Keselamatan dan Kesehatan Kerja (K3) pekerjaan diafragma di proyek pembangunan Jalan Tol Becakayu Seksi-IIA, dengan menggunakan metode HIRADC (Hazard Identification, Risk Assesment, & Determining Control). Pekerjaan diafragma yg berada di atas jalan arteri Kalimalang memiliki resiko yang tinggi baik untuk pengguna jalan, maupun bagi para pekerja proyek tersebut. Maka dari itu perlu dilakukan identifikasi mengenai bahaya dan risiko pada proyek tersebut. Teknik yang digunakan penulis pada penilitan kali ini menggunakan wawancara dan kuisioner kepada para pekerja di Proyek Jalan Tol Becakayu Seksi-IIA. Setelah data didapatkan, data akan di olah menggunakan metode HIRADC untuk mengidentifikasi masalahnya dan menentukan nilai probability dan severity, selanjutnya menghitung nilai risiko dengan cara penyebaran kuesioner langsung kepada para pekerja di Proyek Jalan Tol Becakayu. Penilaian dilakukan berdasarkan pedoman (AS / NZS 4360), kategori kemungkinan risiko dan dampak yang telah ditetapkan, lalu hasil kemungkinan dan dampak yang diperoleh dimasukan ke dalam tabel matriks risiko yang akan menghasilkan peringkat risiko, setelah itu akan diketahui penanganan dan pencegahan untuk meminimalisir terjadinya kecelakaan yang akan di validasi oleh pakar ahli. Pada hasil penelitian ini didapatkan indeks penilaian risiko pada pekerjaan diafragma di Proyek Jalan Tol Becakayu Seksi-IIA dan berbagai upaya pengendalian risiko yang dapat dilakukan ubtuk meminimalisir terjadi nya kecelekaan pada pekerjaan diafragma. Pengendalian risiko dapat dilakukan dengan cara mengurangi tingkat kemungkinan dan keparahan yang dapat ditimbulkan dari risiko tersebut, dengan cara mengikuti Hierarki Kontrol menurut American National Standard Institute (ANSI) yaitu: Eliminasi, Substitusi, Pengendalian Teknis, Pengendalian Administratif, dan Penggunaan alat pelindung diri (APD). dengan adanya upaya pengendalian risiko, diharapkan dapat mengurangi tingkat terjadinya kecelakaan di proyek tersebut. Kata Kunci: Diafragma, HIRADC, Jalan Tol, Kuisioner.
Actions (login required)
![]() |
View Item |