FITRI ANAWAYA, ARVIORIZA (2020) MAKNA EMOTICON PADA PENGGUNAAN WHATSAPP DALAM IKLAN YOUTUBE MURNINYA #KebaikanAQUA (Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce terhadap Iklan tebarkan murninya kebaikan versi Ramadhan SehatAQUA). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01. Cover.pdf Download (609kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (237kB) |
||
Text (BAB II)
03. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (538kB) |
||
Text (BAB III)
04. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (503kB) |
||
Text (BAB IV)
05. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (660kB) |
||
Text (BAB V)
06. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (226kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (235kB) |
Abstract
This research is entitled Semiotic Analysis of the Meaning of Emoticons on Whatsapp Usage in the Pure Youtube ad #KebaikanAQUA Ramadhan 2020 version of Aqua mineral water advertisement, which is broadcast on Youtube media which is expected to provide visualization messages to the public about products that will support good product image. The purpose of this research is to analyze and find out the emoticons in the scane and the meaning of the messages contained in the Ramadan version of Aqua mineral water advertisements on Youtube. In the analysis of research data, the writer as a researcher uses the semiotic concept used is Charles Sanders Peirce's theory. The paradigm used is constructivism. It is a paradigm which implies that reality exists in various forms of mental constructions based on social experience. Local and specific and depends on the party who did it. Relevant theories in this study are New Media and Semiotics. The unit of analysis studied is the Emoticon in the Pure Youtube ad #KebaikanAQUA. Data collection techniques that are carried out are in-depth analysis and observation from documentation and screenshots. The results showed that the Sadness Emoticons in the Whatsapp application on Youtube ads represent emotions like reality. This icon is easy to recognize because it has similarity to the original object. However, the meaning of the Emoticon varies depending on the social experience of each. Everyone must be sensitive in using emoticons because New Media has become the most influential medium in today's era. Keywords: Meaning of Emoticons, Meaning of Ads, On the use of Whatsapp, Semiotics, Charles Sanders Peirce Penelitian ini berjudul Analisis Semiotika Makna Emoticon Pada Penggunaan Whatsapp dala iklan Youtube Murninya #KebaikanAQUA iklan air mineral Aqua versi Ramadhan 2020, yang ditayangkan pada media Youtube yg diharapkan dapat memberikan pesan secara visualisasi terhadap masyarakat tentang produk yang nantinya akan mendukung pencitraan produk yang baik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisa dan mengetahui Emoticon yang ada di dalam scane dan makna pesan yang terkandung dalam iklan air mineral Aqua versi Ramadhan di media Youtube. Dalam analisis data penelitian, penulis sebagai peneliti menggunakan konsep Semiotika yang digunakan adalah Teori milik Charles Sanders Peirce. Paradigma yang di gunakan adalah konstruktivisme. Yaitu paradigma yang menyatkan bahwa realitas itu ada dalam beragam bentuk konstruksi mental yang berada di dasarkan pengalaman sosial. Bersifat localdan spesifik serta tergantung pada pihak yang melakukannya. Teori yang Relevan pada penelitian ini adala New Media dan Semiotika.Unit analisis yang di teliti adalah Emoticon yang ada di dalam iklan Youtube Murninya #KebaikanAQUA. Tekhnik pengumpulan data yang di lakukan adalah Analisis mendalam dan Observasi dari Dokumentasi dan Screenshoot. Hasil Penelitian menunjukan bahwa Emotikon Sadness dalam aplikasi Whatsapp yg ada pada iklan Youtube mewakili emosi seperti realitanya. Ikon ini mudah di kenali karna memilki similaritas dengan objek aslinya. Namun pemaknaan Emoticon berbeda-beda tergantung pengalaman sosial masing-masing. Setiap orang harus peka dalam menggunakan emoticon karna New Media telah menjadi media yang paling berpengaruh di era sekarang ini. Kata kunci : Makna Emoticon, Makna Iklan, Pada penggunaan Whatsapp, Semiotika, Charles Sanders Peirce.
Actions (login required)
View Item |