FIRDAUS, BAGINDA PRAMUDHITA (2018) Redesain Elemen Visual Board Game Pagelaran Yogyakarta. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
cover.pdf Download (104kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
abstrak.pdf Download (115kB) | Preview |
|
|
Text (LEMBAR PERNYATAAN)
lembar pernyataan.pdf Download (85kB) | Preview |
|
|
Text (LEMBAR PENGESAHAN)
lembar pengesahan.pdf Download (95kB) | Preview |
|
|
Text (KATA PENGANTAR)
kata pengantar.pdf Download (96kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR ISI)
daftar isi.pdf Download (70kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR TABEL)
daftar tabel.pdf Download (80kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR GAMBAR)
daftar gambar.pdf Download (96kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR LAMPIRAN)
daftar lampiran.pdf Download (78kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (140kB) |
||
Text (BAB II)
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (301kB) |
||
Text (BAB III)
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (596kB) |
||
Text (BAB IV)
bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
||
Text (BAB V)
bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (427kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (528kB) |
Abstract
Pagelaran Yogyakarta is a board game which takes the theme of art and cultural performances of Yogyakarta. With a mission to reintroduce the community and grow up cultural awareness. Pagelaran Yogyakarta Board Game has been nominated and elected as the 3rd champion on Kompas Board Game Challenge in 2015. Board games have potentials to be can be educational tools to solve social crisis that happens in today's society, which mainly influenced by the popularity of smartphones. Board game Pagelaran Yogyakarta has many benefits, especially in increasing the direct interaction in socializing and educating children about their heritage culture. While this game has many advantages, but there is still a waekness on Visual display, that the identity of local culture not enough to shown. The author intends to make this work as a learning object. How to design a product that is rich in cultural elements. So it's "Board Game Pagelaran Yogyakarta" can better and educate and have capacity from visualization of culture. In this report the author lays out how the step by step process of re-designing "Pagelaran Yogyakarta Board Game". start from the discussion of the problem and the solution, search planning concept, design execution and reporting the final results, and last the conclusions of the project. Key Word: Board game, Redesign, Pagelaran Yogyakarta. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" merupakan sebuah permainan papan yang mengambil tema dari seni budaya pertunjukan daerah Yogyakarta. Dengan misi mengenalkan kembali pada masyarakat dan membangun kepedulian terhadap budaya yang ada di Indonesia. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" telah terpilih dan menjadi nominasi juara ke 3 pada event Kompas Board Game Challenge pada tahun 2015. Dilihat dari potensinya, board game dapat menjadi sarana edukatif dari krisis sosial yang terjadi dalam masyarakat saat ini. popularitas smartphone memiliki pengaruh besar pada fenomena tersebut. "Board Game Pagelaran Yogyakarta" hadir dengan berbagai manfaatnya, terutama interaksi langsung dalam bersosialisasi dan pendidikan kebudayaan. dimana itu semua menjadi sebuah kebutuhan saat ini. Berlandaskan antusias dan dukungan penulis pada "Board Game Pagelaran Yogyakarta", penulis bermaksud menjadikan karya ini sebagai objek pembelajaran dalam studi. Juga pengembangan dalam merancang sebuah produk yang mengandung banyak unsur bernuansa kebudayaan. Sehingga "Board Game Pagelaran Yogyakarta" dapat lebih mengedukasi, dan memiliki kapasitas lebih baik dalam bentuk visualnya. Dalam laporan ini penulis memaparkan bagaimana langkah demi langkah proses perancangan "Board Game Pagelaran Yogyakarta". dimulai dari pembahasan masalah dan pencarian solusinya, merencanakan konsep, proses eksekusi perancangan, dan laporan hasil akhir, serta kesimpulan yang didapat dari projek yang telah dilakukan. Kata Kunci: Board game, Redesain, Pagelaran Yogyakarta.
Actions (login required)
View Item |