ALEXANDER, BAIMY (2025) PENGARUH VARIASI INTAKE MANIFOLD TERHADAP PRESTASI MESIN DAN EFISIENSI BAHAN BAKAR SEPEDA MOTOR 110 CC. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (1MB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (257kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (617kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (179kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (710kB) |
Abstract
The global demand for fuel-efficient and environmentally friendly motorcycles continues to grow, particularly in the context of small-capacity engines commonly used in urban transportation. One of the critical components influencing combustion quality and engine performance is the intake manifold. However, experimental studies that specifically investigate the simultaneous effect of intake manifold length and bending angle on 110 cc fuel-injected motorcycles remain limited. Therefore, this research addresses a crucial gap by providing empirical insights into the optimization of intake manifold geometry for improving performance and fuel economy. This study aims to analyze the effect of intake manifold variations in length and angle on engine performance, fuel consumption, and exhaust emissions of a 110 cc fuel-injected motorcycle. The experiment involved nine intake manifold configurations, combining three lengths (3 cm, 9 cm, 12 cm) and three angles (0°, 20°, 40°), tested across five engine speeds (1000–5000 rpm). The measured parameters included power, torque, fuel consumption, and emissions of CO, HC, and AFR. Results show that variation 6 (12 cm, 20°) produced the highest torque (23.40 Nm) and near-maximum power (8.9 HP), while variation 4 (9 cm, 20°) delivered the best balance of power (8.6 HP), top speed (88.2 km/h), and the lowest emissions. ANOVA results confirmed that intake manifold geometry significantly affects all tested parameters. This study offers technical recommendations for intake manifold optimization to enhance the performance and efficiency of small fuel-injected motorcycle engines. Keywords: Intake manifold,geometry intake, performance, efficiency, emissions. Kebutuhan akan efisiensi bahan bakar dan emisi rendah pada kendaraan bermotor semakin meningkat seiring dengan tuntutan global terhadap kendaraan yang ramah lingkungan dan hemat energi. Salah satu komponen yang sangat berpengaruh terhadap performa mesin dan efisiensi pembakaran adalah intake manifold. Namun, kajian eksperimental yang secara khusus mengkaji pengaruh kombinasi panjang dan sudut intake manifold secara simultan pada sepeda motor 110 cc sistem injeksi masih sangat terbatas. Oleh karena itu, penelitian ini menjadi penting untuk menjawab kebutuhan akan optimasi desain saluran masuk udara guna mendukung kinerja mesin kecil yang efisien dan bersih. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh variasi panjang dan sudut intake manifold terhadap prestasi mesin, konsumsi bahan bakar, dan emisi gas buang pada sepeda motor 110 cc tipe fuel injection. Pengujian dilakukan secara eksperimental dengan 9 variasi intake manifold hasil kombinasi panjang (3 cm, 9 cm, 12 cm) dan sudut (0°, 20°, 40°) pada 5 level RPM (1000–5000 rpm). Parameter yang diuji meliputi daya, torsi, konsumsi bahan bakar, serta emisi CO, HC, dan AFR. Hasil pengujian menunjukkan bahwa variasi ke-6 (panjang 12 cm, sudut 20°) menghasilkan torsi tertinggi sebesar 23,40 Nm dan daya hampir maksimal (8,9 HP), sementara variasi ke-4 (panjang 9 cm, sudut 20°) memberikan performa paling seimbang antara daya (8,6 HP) dengan kecepatan tertinggi (88,2 km/h), dan emisi terendah. Analisis ANOVA menunjukkan bahwa variasi intake manifold memberikan pengaruh signifikan secara statistik terhadap seluruh parameter yang diuji. Penelitian ini memberikan rekomendasi teknis untuk optimasi intake manifold guna meningkatkan efisiensi dan performa sepeda motor kecil berbasis injeksi. Kata kunci: Intake manifold, geometri intake, performa, Efisiensi, emisi
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Call Number CD: | CD/558. 25 017 |
NIM/NIDN Creators: | 55823110009 |
Uncontrolled Keywords: | Intake manifold, geometri intake, performa, Efisiensi, emisi |
Subjects: | 600 Technology/Teknologi > 620 Engineering and Applied Operations/Ilmu Teknik dan operasi Terapan > 621 Applied Physics/Fisika terapan > 621.8 Machine Engineering, Machinery/Teknik Mesin 600 Technology/Teknologi > 650 Management, Public Relations, Business and Auxiliary Service/Manajemen, Hubungan Masyarakat, Bisnis dan Ilmu yang Berkaitan > 653 Shorthand/Penulisan Cepat, Penulisan dengan Tangan > 653.3 Machine Systems/Sistem Mesin |
Divisions: | Pascasarjana > Magister Teknik Mesin |
Depositing User: | khalimah |
Date Deposited: | 30 Sep 2025 06:01 |
Last Modified: | 30 Sep 2025 06:01 |
URI: | http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/98604 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |