FIRDAUS, AHMAD (2025) ANALISIS SENTIMEN PADA WEBSITE PORTAL DATA ONLINE BADAN METEOROLOGI KLIMATOLOGI DAN GEOFISIKA MENGGUNAKAN METODE NAIVE BAYES. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
![]() |
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (625kB) |
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) |
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (529kB) |
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (243kB) |
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (641kB) |
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (212kB) |
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (249kB) |
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (446kB) |
Abstract
This research discusses Sentiment Analysis on the Online Data Portal Website of the Agency for Meteorology, Climatology, and Geophysics based on user reviews of the online data portal website. Users access this portal to view climate and weather data, as well as data on events such as earthquakes, floods, droughts, rain, and other phenomena. The online data portal website yielded 8625 review or narrative datasets provided by users, and these review data have not yet been processed into understandable information. The objective of this research is to analyze user sentiment narratives from those who use the online data portal website, categorizing them as Positive, Negative, or Neutral. This analysis aims to serve as evaluation material for the online data portal website. The method used in this research is Naïve Bayes on the Online Data Portal website. This research was conducted with a quantitative approach, and model evaluation used percentage values to distinguish between Positive, Negative, and Neutral sentiments. The results of the Sentiment Analysis show that Naïve Bayes is a good solution for determining the volume of user reviews when using the Online Data Portal website. From these research findings, the Naïve Bayes method successfully classified (56.84%) neutral, (37.53%) positive, and (5.61%) negative sentiments from the test and training data used (an 80:20 split, with 6,900 training data and 1,725 test data). Keywords: Sentiment Analysis, Online Data Portal, Naïve Bayes Penelitian ini membahas tentang Analisis Sentimen Pada Website Portal Data Online Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika dari ulasan para pengguna website portal data online untuk melihat data iklim cuaca dan data kejadian seperti gempa bumi, banjir, musim kemarau, hujan dan lain sebagainya, Dari website portal data online ini mendapatkan 8625 data set ulasan atau narasi yang di berikan oleh pengguna, dan data dari ulasan tersebut masih belum di olah menjadi data yang dapat di mengerti. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dari narasi sentimen pengguna yang menggunakan website portal data online, baik itu berupa narasi Positif, Negatif, dan Netral. Untuk dijadikan bahan evaluasi pada website portal data online. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Naïve Bayes pada website Portal Data Online Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kuantitatif dan evaluasi model menggunakan hasil nilai persentase yang memisahkan antara Positif, Negatif, dan Netral. Hasil penelitian Analisis Sentimen menunjukan bahwa Naïve Bayes merupakan solusi yang baik untuk mengetahui seberapa banyak ulasan dari pengguna dalam menggunakan website Portal Data Online. Dari hasil penelitian ini menggunakan metode Naïve Bayes berhasil mengklasifikasi (56.84%) netral, (37.53%) positif, (5.61%) negatif dari data uji dan data latih yang digunakan (80:20) data latih (6.900) data uji (1.725). Kata Kunci : Analisis Sentimen, Portal Data Online, Naïve Bayes
Actions (login required)
![]() |
View Item |