PERTIWI, AYUWATI CITRA (2025) ANALISIS BEBAN PENDINGIN DENGAN METODE CLTD PADA AREA BOARDING LOUNGE GEDUNG TERMINAL 2 BANDARA SOEKARNO HATTA. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (465kB) | Preview |
|
![]() |
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (137kB) |
|
![]() |
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (500kB) |
|
![]() |
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) |
|
![]() |
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (316kB) |
|
![]() |
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (26kB) |
|
![]() |
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (89kB) |
|
![]() |
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
Abstract
Soekarno Hatta Airport, which is the national domestic gateway between countries and the capital city of Indonesia, requires supporting facilities whose reliability must be maintained. The increasing number of passengers every year causes frequent complaints from users of air conditioning services regarding the air temperature being uncomfortable in the Terminal area, especially the Boarding Lounge. On the other hand, there is still air conditioning support equipment that is not yet available, which is a point that needs to be considered. For this reason, the author here will conduct research on the Boarding Lounge Area of the Terminal 2 Building at Soekarno Hatta Airport, namely recalculating the air conditioning capacity to determine whether the condition of the installed cooling machine capacity is still in accordance with the required capacity and SNI standards, so that we can find out if the condition of the room has reached the level good comfort and no waste of energy. The method used is field observation and literature review, then calculating the load using the CLTD (Cooling Load Temperature Difference) formula based on literature studies and primary and secondary data, the results of which are compared with the cooling capacity (AHU/FCU) installed in the building. Keywords: CLTD, Soekarno Hatta Airport, Terminal 2 – Boarding Lounge, Air temperature, Air Conditioning Bandar Udara Soekarno Hatta yang merupakan pintu gerbang nasional domestik antar negara dan ibu kota negara Indonesia yang mana memerlukan fasilitas pendukung yang harus terjaga kehandalannya. Perkembangan jumlah penumpang yang meningkat tiap tahunnya menyebabkan sering terjadi complain dari pengguna jasa tata udara dengan suhu udara yang dirasa kurang nyaman pada area Terminal khususnya Boarding Lounge, disisi lain masih terdapat peralatan pendukung air conditioning yang belum tersedia menjadi poin yang perlu dipertimbangkan. Untuk itu penulis disini akan melakukan penelitian pada Area Boarding Lounge Gedung Terminal 2 Bandara Soekarno Hatta yaitu perhitungan kembali pada kapasitas pengkondisian udara untuk mengetahui kondisi kapasitas mesin pendingin yang terpasang apakah masih sesuai dengan kapasitas yang dibutuhkan dan standar SNI, sehingga dapat mengetahui kondisi ruangan mencapai tingkat kenyamanan yang baik dan tidak ada pemborosan energi. Metode yang dilakukan yaitu dengan observasi lapangan dan kajian pustaka kemudian perhitungan bebannya menggunakan rumus CLTD (Cooling Load Temperature Difference) berdasarkan studi literatur dan data premier dan sekunder yang hasilnya dibandingkan dengan kapasitas pendingin (AHU/FCU) yang terpasang pada bangunan tersebut. Kata Kunci: CLTD, Bandara Soekarno Hatta, Terminal 2 – Boarding Lounge, Suhu udara, Air Conditioning
Actions (login required)
![]() |
View Item |