NURCHOLISHAH, DINDA (2025) Kompetensi Komunikasi Pemecahan Masalah oleh Pengurus dan Anggota Paduan Suara Universitas Mercu Buana. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (495kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (133kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (260kB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (72kB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (961kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (80kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (130kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (822kB) |
Abstract
Communication competence is a person's ability to communicate effectively. This study aims to determine the competence of problem-solving communication by administrators and members of the Mercu Buana Student Choir. The method used is qualitative with case study method. The theory used is Spitzburg B.H theory about six elements of communication competence which include adaptability, conversation involvement, conversation management, empathy, effectiveness, and suitability. Data collection was done through observation and in-depth interviews with ten informants who are administrators and members of the Universitas Mercu Buana Student Choir. The results of this study indicate that communication competence through include adaptability, conversation involvement, conversation management, empathy, effectiveness, and suitability, contributes to improving organizational performance. In addition, this study also found that effective communication can build stronger relationships between members, support the formation of motivation, and facilitate the achievement of organizational goals even in difficult situation. Keywords : Communication Competence, Problem Solving, UKM, Choir, Student Organization Kompetensi komunikasi merupakan kemampuan seseorang untuk berkomunikasi secara efektif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kompetensi komunikasi pemecahan masalah oleh pengurus dan anggota Paduan Suara Mahasiswa Universitas Mercu Buana. Metode yang digunakan adalah kualitatif studi kasus dengan teori Spitzburg B.H mengenai enam elemen kompetensi komunikasi yang meliputi kemampuan beradaptasi, keterlibatan percakapan, manajemen percakapan, empati, efektivitas, dan kesesuaian. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan wawancara mendalam dengan sepuluh informan yang merupakan pengurus dan anggota Paduan Suara Mahasiswa Universitas Mercu Buana. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi komunikasi melalui kemampuan beradaptasi, keterlibatan percakapan, manajemen percakapan, empati, , efektivitas, dan kesesuaian berkontribusi terhadap peningkatan kinerja organisasi. Selain itu, penelitian ini juga menemukan bahwa komunikasi yang efektif dapat membangun hubungan yang lebih kuat antar anggota, mendukung terbentuknya motivasi, dan mempermudah pencapaian tujuan organisasi meskipun dalam keadaan yang sulit. Kata Kunci : Kompetensi Komunikasi, Pemecahan Masalah, UKM, Paduan Suara, Organisasi Mahasiswa
Actions (login required)
View Item |