MUNIF, FADHIL AHMAD (2024) PERANCANGAN SEKOLAH INTERNASIONAL DI JAKARTA UTARA DENGAN PENDEKATAN ARSITEKTUR ORGANIK Tema : ARSITEKTUR ORGANIK. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (320kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
02 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (70kB) |
||
Text (BAB II)
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB III)
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB IV)
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (614kB) |
||
Text (BAB V)
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (262kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (85kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (16MB) |
Abstract
Education serves as a cornerstone in strengthening the potential of Indonesian citizens to advance the nation. In an era of globalization driven by technological advancements, there is a demand to enhance the quality of human resources with high skills to compete internationally. The level of education in Indonesia still lags far behind neighboring countries. Therefore, there is a need for pioneering figures who have a deep love for the world of education, inspiring individuals to build and develop their creative potential. In the context of education in Indonesia, a national education system that meets international standards is highly necessary to compete with human resources from other countries. One implementation of internationally standardized education in Indonesia is through the establishment of International Standard Schools (SBI). Attention to the SBI system in North Jakarta is a response to the demands of globalization and technological advancements. Population data, including Indonesian Citizens (WNI) and Foreign Citizens (WNA) in the Pademangan District, show great potential for the establishment of these schools. The planning involves designing buildings with adequate facilities and supporting infrastructure, enhancing the academic and non-academic capabilities of students, and providing a comfortable and safe learning environment. Dynamic and technology-based learning requires changes in school architecture design. SBI planning considers dynamic organic architecture design, adopting principles such as "Form Follows Flow", "Of the People", "Of the Hill", "Of the Materials", and "Youthful and Unexpected". Flexibility, adaptability, and technology integration aim to create a conducive learning environment that meets diverse learning needs, with a primary focus on user comfort to ensure learning effectiveness. Thus, the design of International Standard Schools with Organic Architecture concepts is a strategic step in preparing competitive and adaptive generations in the future, solidifying Indonesia's position on the global education stage. Pendidikan merupakan penopang dalam memperkuat potensi warga negara Indonesia untuk memajukan bangsa. Dalam era globalisasi yang didorongnya oleh kemajuan teknologi, adanya tuntutan untuk meningkatan kualitas sumber daya manusia yang memiliki keterampilan tinggi agar dapat bersaing di tingkat internasional. Tingkat pendidikan di negara Indonesia masih tertinggal jauh dibandingkan dengan negara-negara tetangga. Diperlukan adanya tokoh-tokoh- pionir yang memiliki cinta terhadap dunia pendidikan, sehingga pionir yang memiliki cinta yang mendalam terhadap dunia pendidikan akan menggerakan individu tersendiri untuk membangun dan mengembangkan kreatifitas potensi yang ada di dirinya sendiri. Dalam konteks pendidikan di Indonesia, oleh karena itu sangat diperlukannya sistem pendidikan nasional yang memenuhi standar internasional sehingga dapat menghadapi persaingan dengan sumber daya manusia dari negara lain. Salah satu implementasi dari pendidikan nasional yang berstandar internasional di Indonesia melalui pendirian Sekolah Bertaraf Internasional (SBI). Perhatian terhadap sistem Sekolah Bertaraf Internasional di Jakarta Utara sebagai respon terhadap tuntutan globalisasi dan kemajuan teknologi. Data kependudukan yang mencakup Warga Negera Indonesia (WNI) dan Warga Negara Asing (WNA) di wilayah Kecamatan Pademangan menunjukan potensi besar untuk pendirian sekolah ini. Perencanaan ini adalah untuk merancang bangunan dengan fasilitas dan infrastruktur pendukung yang memadai, meningkatkan kemampuan akademis dan non-akademin siswa, serta menyediakan lingkungan belajar yang nyaman dan aman. Pembelajaran yang dinamis dan berbasis teknologi menuntut perubahan dalam desain arsitektur sekolah. Perencanaan SBI memperhatikan desain arsitektur organik yang dinamis, mengadopsi prinsip “Building As Nature”, Continuous Present”, "Form Follows Flow", "Of the People", "Of the Hill", "Of the Materials" dan “Youthful and Unexpected”. Fleksibilitas, adaptabilitas, dan integrasi teknologi dalam desain bertujuan menciptakan lingkungan belajar yang kondusif dan memenuhi kebutuhan pembelajaran yang beragam, dengan fokus utama pada kenyamanan pengguna untuk memastikan efektivitas pembelajaran. Dengan demikian, perancangan Sekolah Bertaraf Internasional dengan konsep Arsitektur Organik menjadi langkah strategis dalam mempersiapkan generasi yang kompetitif dan adaptif di masa depan, serta meneguhkan posisi Indonesia di panggung pendidikan global.
Actions (login required)
View Item |