MULYONO, BAYU SHENDY (2024) ANALISIS PESAN KAMPANYE DI TIKTOK @PANDAWARAGROUP DALAM MENDORONG KESADARAN MASYARAKAT TENTANG KEBERSIHAN LINGKUNGAN (Studi Semiotika Charles Sanders Pierce). S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 COVER.pdf Download (492kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 ABSTRAK.pdf Download (139kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (357kB) |
||
Text (BAB II)
04 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (248kB) |
||
Text (BAB III)
05 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (348kB) |
||
Text (BAB IV)
06 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
||
Text (BAB V)
07 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (131kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (148kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (796kB) |
Abstract
In the modern era, information technology is rapidly evolving, communicating and carrying out various activities through the Internet. Social media is now a part of society, especially young people. TikTok is a popular social media application because it allows content creators to create short videos based on their own creative ideas. The river cleaning movement, promoted by the TikTok account @pandawaragroup, is one of the most popular and publicly attracted content. This study uses the concepts of verbal and non-verbal communication that were then studied using Charles Sanders Pierce's semiotic analysis classified by object, representation, interpretant. This research uses a constructivist paradigm. The approach to this research is a qualitative approach with the semiotic analysis method of Charles Sanders Pierce. The analysis unit on this study is the role of the pandawara at TikTok in raising public awareness of environmental hygiene. Data collection techniques are obtained through observation and literature study. Data analysis techniques in this study are based on pierce's semiotic theory. The result of this research is a Pandawara TikTok video that gives meaning to inspire many people to participate in hygiene and involve the local community. The social action undertaken by the Pandawara Group in cleaning up the garbage is a very valuable form of contribution in shaping a clean, healthy, and sustainable environment. Keywords: Hygiene, Pandawara, Semiotics, Message, Analysis, Tiktok Di era modern, teknologi informasi berkembang dengan cepat berkomunikasi dan melakukan berbagai kegiatan melalui internet. Media sosial sekarang menjadi bagian dari masyarakat, terutama anak muda. TikTok adalah media sosial yang populer karena aplikasinya memungkinkan pembuat konten untuk membuat video pendek berdasarkan ide kreatif mereka sendiri. Gerakan membersihkan sungai, yang dipromosikan oleh akun TikTok @pandawaragroup, adalah salah satu konten yang paling disukai dan menarik perhatian publik. Penelitian ini menggunakan konsep komunikasi verbal dan non-verbal yang kemudian diteliti menggunakan analisa semiotika Charles Sanders Pierce yang diklasifikasikan berdasarkan object, representament, interpretant. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis. Pendekatan pada penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan metode analisis semiotika Charles Sanders Pierce. Unit analisis pada penelitian ini adalah peran pandawara di TikTok dalam mendorong kesadaran masyarakat tentang kebersihan lingkungan. Teknik pengumpulan data diperoleh melalui observasi dan studi literatur. Teknik analisis data pada penelitian ini berdasarkan pada teori semiotika pierce. Hasil Penelitian ini adalah video TikTok Pandawara memunculkan makna memberikan inspirasi kepada banyak orang untuk berpartisipasi dalam menjaga kebersihan serta melibatkan masyarakat setempat. Aksi sosial yang dilakukan oleh Pandawara Group dalam membersihkan sampah adalah bentuk kontribusi yang sangat berharga dalam membentuk lingkungan yang bersih, sehat, dan berkelanjutan. Kata Kunci: kebersihan, pandawara, semiotika, pesan, analisis, TikTok
Actions (login required)
View Item |