SYARIFAH, LINDA (2024) PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN, KUALITAS KURIKULUM, DUKUNGAN FASILITAS DAN KOMPETENSI DOSEN TERHADAP MINAT MAHASISWA UNTUK BERWIRAUSAHA PADA MAHASISWA DI DKI JAKARTA. S2 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
|
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf Download (449kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
02 Abstrak.pdf Download (150kB) | Preview |
|
Text (BAB I)
03 Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) |
||
Text (BAB II)
04 Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (280kB) |
||
Text (BAB III)
05 Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
||
Text (BAB IV)
06 Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (347kB) |
||
Text (BAB V)
07 Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
||
Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (934kB) |
Abstract
This study aims to analyze the influence of entrepreneurship education, the quality of the entrepreneurship curriculum, campus facility support, and lecturer competence on students' interest in becoming entrepreneurs, as well as analyzing the influence of entrepreneurship education on students' interest in becoming entrepreneurs with the mediation of the family environment. The population of this study were university students in Jabodetabek with a sample size of 364 people. The data analysis method uses descriptive analysis and Structural Equation ModelPartial Least Square (SEM-PLS) analysis with SmartPLS version 3.2.9. The results of the research show that entrepreneurship education has a direct positive and significant effect on students' interest in becoming entrepreneurs, the quality of the entrepreneurship curriculum has no effect on students' interest in becoming entrepreneurs, support from campus facilities has no positive and significant effect on students' interest in becoming entrepreneurs, the competence of entrepreneurship lecturers has an positive and significant effect on students' interest in becoming entrepreneurs, the family environment has a positive and significant influence on students' interest in becoming entrepreneurs, and entrepreneurship education has a positive and significant influence on students' interest in becoming entrepreneurs mediated by the family environment. Keywords: Curriculum Quality, Entrepreneurship Education, Entrepreneurial Interest, Facilities Support, Lecturer Competence. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pendidikan kewirausahaan, kualitas kurikulum kewirausahaan, dukungan fasilitas kampus, dan kompetensi dosen terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha, serta menganalisis pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha dengan mediasi lingkungan keluarga. Populasi dari penelitian ini adalah mahasiswa perguruan tinggi di Jabodetabek dengan jumlah sampel 364 orang. Metode analisis data menggunakan analisis deskriptif dan analisis Structural Equation Model-Partial Least Square (SEM-PLS) dengan bantuan software SmartPLS versi 3.2.9. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan kewirausahaan berpengaruh langsung secara positif dan signifikan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha, kualitas kurikulum kewirausahaan tidak berpengaruh terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha, dukungan fasilitas kampus tidak berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha, kompetensi dosen kewirausahaan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha, lingkungan keluarga berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha sebesar, serta pendidikan kewirausahaan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat mahasiswa untuk menjadi wirausaha dengan dimediasi oleh lingkungan keluarga. Kata Kunci: Dukungan Fasilitas, Kompetensi Dosen, Kualitas Kurikulum, Minat Wirausaha, Pendidikan Kewirausahaan
Actions (login required)
View Item |