APRIANI, HENI (2024) PERANCANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR "MARI BERTEMAN BAIK". S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.
Text (HAL COVER)
1. Cover.pdf Download (504kB) |
|
Text (ABSTRAK)
2. Abstrak.pdf Download (197kB) |
|
Text (BAB I)
3. Bab 1.pdf Restricted to Registered users only Download (183kB) |
|
Text (BAB II)
4. Bab 2.pdf Restricted to Registered users only Download (318kB) |
|
Text (BAB III)
5. Bab 3.pdf Restricted to Registered users only Download (279kB) |
|
Text (BAB IV)
6. Bab 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (BAB V)
7. Bab 5.pdf Restricted to Registered users only Download (997kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
9. Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (665kB) |
Abstract
The rise of bullying cases that occur among students with the percentage of bullying perpetrators and victims above 90% is dominated by elementary schools (SD) and junior high schools (SMP) with a proportion of 25% of each case. The age of school students with a range of 6-12 years is an age that is prone to bullying, where in this period children begin to adapt to new environments, meet with peers who have different attitudes and traits, of course requiring them to interact in their social environment. If bullying continues, it will have an impact on victims, perpetrators, and children who witness the bullying. In an effort to prevent bullying, it is necessary to educate children to avoid behavior that can harm many parties. By using data collection methods in the form of observations, interviews and literature studies, it is concluded that the educational media chosen is visual media in the form of illustrated storybooks that are still widely found among children. Packed with interesting storylines and illustrations tailored to the target audience aimed at children aged 7-9 years. Containing moral messages about the application of tolerance and the cultivation of self-confidence are the topics highlighted in this design. Keywords: children's storybook, bullying, tolerance, illustration Maraknya kasus bullying yang terjadi dilakukan sesama peserta didik dengan persentase pelaku dan korban bullying di atas 90% yang didominasi oleh Sekolah Dasar (SD) dan Sekolah Menengah Pertaman (SMP) dengan proporsi 25% dari masing-masing kasus. Usia siswa sekolah dengan rentang 6-12 tahun merupakan usia yang rawan terhadap tindakan bullying, di mana pada periode ini anak mulai beradaptasi dengan lingkungan baru, bertemu dengan teman sebaya yang memiliki sikap dan sifat yang berbeda, tentunya mengharuskan mereka untuk berinteraksi di lingkungan sosialnya. Jika bullying terus dibiarkan, maka akan berdampak pada korban, pelaku, dan anak-anak yang turut menyaksikan tindakan bullying tersebut. Dalam upaya pencegahan tindakan bullying perlu adanya edukasi kepada anak supaya terhindar dari perilaku yang dapat merugikan banyak pihak. Dengan menggunakan metode pengumpulan data berupa observasi, wawancara dan studi literatur sehingga disimpulkan bahwa media edukasi yang dipilih ialah media visual berupa buku cerita bergambar yang masih banyak ditemui di kalangan anak-anak. Dikemas dengan alur cerita dan ilustrasi yang menarik disesuaikan dengan target audience yang ditujukan untuk anak usia 7-9 tahun. Memuat pesan moral mengenai penerapan sikap toleransi dan penanaman rasa kepercayaan diri menjadi topik yang di highlight pada perancangan ini. Kata Kunci : buku cerita anak, bullying, toleransi, ilustrasi.
Actions (login required)
View Item |