Gamifikasi Pembelajaran Pembuatan Materi Daring dengan Platform Pemrograman Scratch

SANTOSO, RUDY (2021) Gamifikasi Pembelajaran Pembuatan Materi Daring dengan Platform Pemrograman Scratch. S1 thesis, Universitas Mercu Buana Jakarta.

[img]
Preview
Text (HAL COVER)
01 Cover.pdf

Download (1MB) | Preview
[img] Text (BAB I)
02 Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (245kB)
[img] Text (BAB II)
03 Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB)
[img] Text (BAB III)
04 Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB)
[img] Text (BAB IV)
05 Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB V)
06 Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (871kB)
[img] Text (BAB VI)
07 Bab 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (344kB)
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
08 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (242kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
09 Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Current technological developments have an impact on the games industry, which triggers education practitioners to be more creative in designing their learning process. Online learning has now become one of the learning methods that are widely applied by education practitioners, but there are still many deficiencies in both technical and material delivery, the results of the author's observations have found that many students or students are not very interested in undergoing online learning, especially if the delivery of the material is too stiff and tends to be boring, it will make the students or students do not understand what is conveyed in the material. Based on these problems, researchers used technology by creating interactive media using the scratch platform to create learning materials with Scratch as a learning gamification medium. Purpose In accordance with the formulation of the problem stated above, the objectives to be achieved in this study are. 1. To design and implement a gamified system with Andrzej's Gamification Framework on Multimedia Applications for Online Learning Materials with the Scratch Programming Platform.2. To design and implement Luther Sutopo's Multimedia Application Development Method on Multimedia Applications for Online Learning Materials with the Scratch Programming Platform. 3. Applications or learning content are also built with scratch. Key words: research, gamification, online theory, platform scratch, computer science, universitas mercu buana Perkembangan teknologi saat ini berdampak pada industri games, yang memicu para praktisi pendidikan harus semakin kreatif dalam mendesain proses belajarnya. Pembelajaran daring saat ini sudah menjadi salah satu metode belajar yang banyak diterapkan oleh praktisi pendidikan, namun masih banyak ditemukan kekurangan baik teknis maupun secara penyampaian materi, hasil observasi penulis lakukan ditemukan bahwa banyak sekali pelajar atau mahasiswa yang tidak begitu tertarik dalam menjalani pembelajaran daring, terutama jika penyampaian materi terlalu kaku dan cenderung membosankan membuat para pelajar atau mahasiswa tersebut kurang memahami apa yang disampaikan dalam materi tersebut. Berdasarkan masalah tersebut peneliti menggunakan teknologi dengan membuat media interaktif pemanfaatan platform scratch untuk membuat materi pembelajaran dengan Scratch sebagai media gamifikasi pembelajaran. Tujuan Sesuai dengan rumusan masalah yang dikemukakan diatas maka tujuan yang ingin dicapai pada penelitian ini adalah. 1. Untuk melakukan perancangan dan mengimplementasikan gamified system dengan Andrzej’s Gamification Framework pada Aplikasi Multimedia Pembelajaran Materi Daring dengan Platform Pemrograman Scratch.2. Untuk melakukan perancangan dan mengimplementasikan Metode Pengembangan Aplikasi Multimedia Luther Sutopo pada Aplikasi Multimedia Pembelajaran Materi Daring dengan Platform Pemrograman Scratch.. 3. Aplikasi atau konten pembelajaran juga dibangun dengan scratch. Kata kunci: penelitian, gamifikasi, materi daring, platform scratch, ilmu komputer, universitas mercu buana

Item Type: Thesis (S1)
NIM/NIDN Creators: 41517110018
Uncontrolled Keywords: penelitian, gamifikasi, materi daring, platform scratch, ilmu komputer, universitas mercu buana
Subjects: 000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum
000 Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 000. Computer Science, Information and General Works/Ilmu Komputer, Informasi, dan Karya Umum > 004 Data Processing, Computer Science/Pemrosesan Data, Ilmu Komputer, Teknik Informatika
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Informatika
Depositing User: Dede Muksin Lubis
Date Deposited: 03 Nov 2023 01:06
Last Modified: 03 Nov 2023 01:06
URI: http://repository.mercubuana.ac.id/id/eprint/83725

Actions (login required)

View Item View Item